DZIECKO W DOMU
Wprowadz rutynę, trzymaj się planu dnia!
przed 9.00 - poranna toaleta, śniadanie
10.00-12.00 - zajęcia edukacyjne - korzystanie ze strony internetowej przedszkola, gdzie umieszczone są zadania dla dzieci do wykonania domu- kolorowanki, zajęcia plastyczne, matematyczne ......, czytanie, itp
12.00-13.00 - pobyt w kuchni - wspólne przygotowanie obiadu i nakrycie stołu
13.00-15.00 - spacer po lesie lub innym odludnym miejscu, ewentualnie zajęcia ruchowe w domu
15.00-16.00 - zajęcia kreatywne; muzyka, plastyka, klocki....
17.00-18.00 - zabawa dowolna, można skorzystać a elektroniki, gier lub TV
19.00-20.00 - odpoczynek , kolacja, wieczorna toaleta.
DLA KOCHANEJ MAMY
Z OKAZJI ZBLIŻAJĄCEGO SIĘ ŚWIĘTA MAMY – Z TATĄ ZADZIAŁAMY.
Prosimy ,aby tatusiowie nauczyli dziecko wiersza dla mamy ( jeśli to możliwe, jedną lub dwie zwrotki).
Ach, mamo moja,
mamo kochana,
ty jesteś ze mną
co dzień od rana.
A kiedy, mamusiu,
ty bawisz się ze mną,
to z nami świat cały
śmieje się na pewno.
Na wykonanie zadania mamy tydzień czasu, aby mama za tydzień (we wtorek) miała piękną niespodziankę.
PODRÓŻ DO BAJKOWEJ KRAINY
POMOCE : nagranie ,, Kryształowa cisza ’’ (You Tube : Robert Haig Coxon – Gristal Silence) , kocyk.
PRZEBIEG ZAJĘCIA :
1.Witanie się w parach ( rodzic-dziecko) w rytm krótkiej piosenki
( na melodię ,,Panie Janie ’’)
Dzieci : ,,Witaj mamo ,witaj tato jak się masz ,jak się masz ,my ciebie
kochamy na ciebie czekamy bądź wśród nas , bądź wśród nas .
Rodzice : ,,Witaj córko ,witaj synku jak się masz , jak się masz , my ciebie
kochamy na ciebie czekamy bądź wśród nas , bądź wśród nas .
2.Witanie się częściami ciała (ćwiczący stykają się rękami , kolanami , głowami
brzuchami ,pośladkami itp.)
3.Wyruszenie do dziwnych bajkowych krain -dziecko siedzi na kocyku , a rodzic go ciągnie (następuje zmiana ).
4.Przybycie do ,,Krainy dziwnych kroków’’. Ćwiczący trzymają się za ręce
i spacerują ,,sztywnych ’’ nogach , na ,, gumowych’’ nogach , poruszają się
jak roboty , chodzą wspak , chodzą na ugiętych nogach .
5.Siad na kocykach i wyruszenie do następnej krainy (ćwiczący odpychają się nogami i przesuwają się po podłodze na kocykach ).
6.Przybycie do ,,Krainy dziwnych niespodzianek’’.
1-sza niespodzianka to :
Dziecko stoi z wyprostowanymi rękami w bok , oczy ma zamknięte ,a rodzic
przy pomocy palców u rąk ,,spaceruje ’’ po całym ciele dziecka (następuje
zmiana ).
Rodzic mówi , że coś po nas chodzi , to ,,coś’’ zbliża się do głowy uszu , nóg , brzucha ’’.
2-ga niespodzianka to : ,, Dzieci zobaczycie jaka dziwna droga przed nami , musimy ją pokonać , żeby pójść dalej’’.
Rodzice wykonują klęk podparty , ustawiają się obok siebie , a dzieci czołgają
się po plecach rodziców .
3-cia niespodzianka to :
Rodzic : ,,Na pewno wszyscy z was lubią prezenty’’. Rodzice kładą się
na podłodze ,zwijają się w kłębek , a dzieci ,, rozpakowują prezent ’’rozkładają
rodzicom ręce , nogi ( następnie zmiana ).
7.Wyruszenie na kocykach do następnej krainy- ,,Krainy miłości, zdrowia i
mądrości ’’.
Rodzice z dzieckiem siedzą na przeciw siebie (na kocykach) i mimiką twarzy
pokazują , że się lubią , kochają , głaszczą się po rękach , szyi ,głowie.
Ćwiczący kładą się na plecach ( na kocykach) przy muzyce ,,Kryształowa cisza”( na YouTube), wykonują ćwiczenia oddechowe (wdech nosem , wydech ustami).
Wąchają kwiat zdrowia miłości , żeby być zdrowym. Wąchają kwiat
Mądrości , żeby być mądrym.
8.Wyruszenie w dalszą drogę – rodzic ciągnie dziecko na kocyku.
9.Przybycie do ,,Zakręconej krainy’’.
,,W tej krainie wszyscy są zakręceni ’’.
Rodzic kręci kocem , na którym siedzi dziecko (następuje zmiana).Kocyki
odkładają na bok.
,, Wszyscy w tej krainie kręcą się ’’Rodzic asekuruje i kręci
dziecko ( następuje zmiana ).
Ćwiczący trzymają się za ręce i kręcą się .
10.Powrót z dziwnych krain na kocykach ( odłożenie kocyków ).
11.14.Pożegnanie się piosenką : ,,Zabawa skończona i chce nam się jeść idziemy do kuchni , baj , baj , baj , baj , cześć!’’.
Zabawa – BAJKOWI PRZYJACIELE.
W czasie przebiegu zabawy pokazujemy dziecku bohaterów bajek ..
1. Rodzic przedstawia dziecku krótki wierszy na rozpoczęcie zabawy:
Idzie, idzie bajka w świat
W czarodziejskiej szacie
Przyjrzyjcie się dobrze –
Może ją poznacie?..
- Pokazujemy dziecku obrazki z bohaterami bajek ( z załącznika). Omawiamy je, dziecko nazywa znanemu bajkowe postacie.
- Zadajemy dziecku zagadki, dziecko podejmuje próby odszukania odpowiedniego obrazka , pasującego do odpowiedzi. Nazywa bohatera bajki.
Zagadka o Kubusiu Puchatku.
To bardzo znany miś,
którego przyjacielem jest chłopiec - Krzyś.
Czerwony kubraczek, wesoła mina,
od zjedzenia miodu każdy dzień zaczyna.
Zagadka o Kopciuszku
Jaka to dziewczynka
ma roboty wiele,
a na pięknym balu
gubi pantofelek?
Zagadka o Pszczółce Mai
Najsłynniejsza pszczółka,
Gucia przyjaciółka.
Zagadka o Królewnie Śnieżce
Kiedy z krasnoludkami
w lesie zamieszkała,
niedobra czarownica
zatrute jabłko jej dała.
Zagadka o Reksiu
Dwie łateczki, ogon krótki
Domek z desek, tam miseczka,
I choć cały jest bielutki
Kolorowa to bajeczka!
Zagadka o śwince Peppa
Buzia jej różowiutka,
Jest wesolutka i milutka.
Rozgadana już od rana,
Bardzo często rozśpiewana.
Często w błotku z bratem szaleje,
Któż to taki przyjaciele?
- Rodzic proszony jest o przeczytanie dowolnej bajki ( może z którymś z bohaterów z zabawy) w nietypowy sposób np. leżąc razem na dywanie , pod stołem z zapaloną lampką, pod daszkiem z koca itp.
ZABAWA ZE ŚWIATŁEM I CIEMNOŚCIĄ
Do przeprowadzenia zabawy potrzebne będzie:
lampka biurkowa lub latarka , wycięte sylwety z papieru ( z załącznika), obrazki zwierząt i ich cienie ( z załącznika), pisak albo nożyczki.
- WŁĄCZ I WYŁĄCZ.
Pstryk – światło, pstryk – ciemność ( najprostsza zabawa światłem).
- OBSERWUJ I ŁAP ZAJĄCZKA.
Rodzic przesuwa smugę światła lampki po ścianie, podłodze, suficie.
Dziecko próbuje łapać świetlnego ,, zajączka”.
- TEATRZYK CIENI.
Lampka biurkowa oświetla ścianę.
Rodzic przy użyciu dłoni wyczarowuje ptaki, głowę psa, kaczkę, zajęcia
i co tylko podpowie wyobraźnia.
W czasie prezentacji podkładamy pod nie różne głosy.
- TEATRZYK PAPIEROWYCH KUKIEŁEK ( wyciętych z papieru z załącznika, naklejenie ich na patyczki do szaszłyków).
Oświetlone pacynki będą rzucać cienie na ścianę.
Można podłożyć głosy i snuć wymyśloną przez siebie bajkę,
- KUCHENNE CIENIE.
Zabawa polega na podświetlaniu różnych domowych przedmiotów np. widelca lub łyżki i obserwowaniu ich przez dzieci. Łyżka durszlakowa – przybliżenie jej i oddalenie od źródła światła daje niesamowity efekt kosmicznej podróży.
- Przygotowujemy obrazki zwierząt z ich cieniami ( wydrukowane z załącznika). Dziecko ma za zadanie odnaleźć cień danego zwierzątka. Łączy je linią, albo można rozciąć obrazki i w mniejszej ilości ( np. po dwa) położyć przed dzieckiem i ma ono dopasować zwierzę do cienia.
- Przy każdym zadaniu motywujemy dziecko , by nazywało znane mu zwierzątka .
DOMOWA PIASKOWNICA- zabawa sensoryczna Kreatywne dziecko.
Do przeprowadzenia zabawy potrzebne będzie:
mąka ziemniaczana , oliwka, lub pianka do golenia ,lub balsam do ciała, farbka plakatowa ( dowolny kolor), foremki do piasku lub do pieczenia ciastek, blat stołu okryty ( ceratą, folią itp.), miseczka, dodatki : piórka, patyczki, guziki ( to co jest dostępne w domu).
Wykonujemy masę plastyczną : do miseczki wsypujemy mąkę ziemniaczaną z dodatkiem oliwki , albo pianki do golenia, albo balsamu do ciała.
Wyrabiamy z dzieckiem , aż masa będzie plastyczna i na koniec dodajemy farbkę plakatową.
Najlepsza masa wychodzi z mąki ziemniaczanej i balsamu do ciała , bo farbka najlepiej się w niej rozpuszcza i jest miła w dotyku, bardziej plastyczna.
Gdy dodamy farbkę niebieską wychodzi masa SMERFOWA.
Gdy dodamy farbkę zieloną wychodzi masa ŻABKOWA.
Gdy dodamy farbę żółtą wychodzi masa SŁONECZKOWA.
Gdy dodamy farbę czerwoną wychodzi masa STRAŻAKOWA.
Zachęcam do tworzenia własnych , wesołych nazw , kojarzących się z danym kolorem.
Dziecko zachęcone do działania ,dowolnie ugniata , uklepuje, wałkuje powstałą masę. Może skorzystać z foremek, dodatków jak : piórka, patyczki, guziki, koraliki itp.
Do zabawy zapraszamy pozostałych członków rodziny. Po skończonej zabawie motywujemy dziecko do wspólnego sprzątnięcia stołu.
Wiosenna gimnastyka
UCZYMY SIĘ W DOMU
Dzieci się uczą i młodzież się uczy. Rodzicu, i Ty poświęć trochę czasu na naukę, Wychowanie dzieci nie jest proste, ale mamy 10 wskazówek, które Ci pomogą. Centrum Rozwoju Lokalnego - organizator ogólnopolskiej akcji edukacyjnej "Dzieci uczą rodziców" kontynuując swoją misję wspierania edukacji najmłodszych, a także wsparcia rodziców w procesie wychowania swoich pociech, przygotowało kolejny materiał wideo z poradami. Film"Wychowanie dzieci – 10 porad psychologa" to materiał, który podejmuje 10 bardzo ważnych kwestii dotyczących wychowania dzieci.
W roli przewodnika psycholog mgr Beata Liwowska.
Link do filmu: https://youtu.be/HxbYRBAKs7U
Korzystając z okazji przypominamy, że na stronie internetowej Centrum Rozwoju Lokalnego do pobrania są darmowe materiały do nauki w domu. Nowe materiały będą się ukazywać w każdą środę i każdy piątek aż do czasu, gdy szkoły i przedszkola wznowią funkcjonowanie.
Link do materiałów: https://crl.org.pl/2020/03/12/dzieci-ucza-rodzicow-w-domu/
--------------------------------------------------------------------------------------------
Zabawa – WYLICZANKA 14.04
W zabawie wykorzystujemy obrazki zwierząt wiejskich wydrukowane z poprzedniego dnia , skoczną dowolną muzykę ( propozycja - ,,kaczuchy”), kredki.
1.Rodzic mówi wyliczankę , pokazując części ciała zgodnie z tekstem.
Tu paluszek, tam paluszek,
Kolorowy mam fartuszek.
Tu jest rączka, a tu druga,
A tu oczko do mnie mruga.
Tu jest buźka, tu ząbeczki,
Tu wpadają cukiereczki.
Tu jest nóżka i tu nóżka,
Chodź, zatańczysz jak kaczuszka.
2. Powtarzamy tekst zachęcając dziecko do naśladowania ruchów za rodzicem, próby powtarzania tekstu przez dziecko .
3. Rodzic pyta jakie zwierzątko występuje w wyliczance. Wykorzystuje obrazek kaczki ( wydrukowany z wczorajszej zabawy) i pokazuje dziecku.
4.Dziecko zachęcone przez rodzica naśladuje odgłosy kaczki - ,, kwa, kwa”.
5. Rozkładamy na dywanie obrazki zwierząt wiejskich ( wydrukowane poprzedniego dnia). Pytamy dziecko , jakie zwierzątko występuje w wyliczance. Dziecko wybiera spośród wielu zwierząt – kaczkę.
6. Zabawa taneczna- powtarzamy wyliczankę razem z dzieckiem , a na koniec tańczymy jak kaczuszki przy skocznej muzyce ( mogą być ,,kaczuchy”).
7. Na koniec zabawy dziecko koloruje obrazek kaczki – utrwala kolor żółty.
PRZEDSZKOLEN POMYSŁY
Poniżej zabawy na ćwiczenie sprawności dłoni. Po co to dzieciom? Ćwiczy to mięśnie dłoni, utrwala prawidłowy chwyt, przygotowuje do nauki pisania. Zamieszczam także grafikę, która pokazuje, jak wygląda prawidłowy chwyt w kolejnych latach życia przedszkolaka.
Po co zabawy klamerkami i drobnymi przedmiotami (guziki, fasola)? Ćwiczą one mięśnie dłoni oraz prawidłowy chwyt pęsetowy.
Dodatkowo wszystko to doskonali także koordynację wzrokowo-ruchową i precyzję ruchu.
--------------------------------------------------------------------------------------------
WYKORZYSTANIE RUREK PO PAPIERZE TOALETOWYM
Zawsze mamy w domu rolki po papierze toaletowym. Najczęściej wyrzucamy je do śmietnika. Tymczasem mogą one posłużyć jako źródło kreatywnych prac plastycznych. Oto kilka przykładów na ciekawe projekty wykonane właśnie z rolek po papierze.
Gdy brakuje nam już pomysłów na zorganizowanie dnia , warto postawić na jakąś twórczą, wspólną zabawę. W przeciwnym wypadku mamy znudzone dziecko i ogromny bałagan w domu. Pomysły, które dziś przedstawiam to świetny sposób, aby rozwijać kreatywność, zdolności manualne, zmysł artystyczny, wyobraźnię przedszkolaków. Można wykonać je wspólnie z dziećmi, które nie będą się przy takich kreatywnych zabawach nudzić. Oto kilka inspiracji na wykorzystanie rolki po papierze. J.G.
-------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------
MAMO, TATO, A MOZE PORYSUJEMY?
Rysowanie z dzieckiem czy kolorowanie często kojarzy się dorosłym jako coś nieprzyjemnego, nudnego. Ale wcale tak nie musi być. Trzeba na różne sposoby zachęcać siebie i dziecko do WSPÓLNEGO RYSOWANIA.
W dzisiejszych czasach dzieci często nie są zachęcane przez rodziców do rysowania. W to miejsce wchodzi niestety inny rodzaj dumy… Dziś dumni rodzice chwalą się tym, jak ich dwu-trzy letnie dziecko sprawnie porusza paluszkiem po ekranie telefonu czy tabletu.
A potem w okresie szkolnym jest płacz i lament, bo dziecko nie lubi pisać, nie lubi rysować, nie potrafi się skupić, nie chce się uczyć, jest pobudzone, itp. .
Dziecko, ucząc się rysować, ćwiczy swój mózg. Rozwija go. Podczas rysowania uruchomionych jest w organizmie mnóstwo mechanizmów, które muszą ze sobą współpracować. Koordynacja ruchów ręki, oka, mięśni i mnóstwa innych części (niewidocznych dla nas), uruchamianych jest podczas trzymania tej kredki i próbowania stworzenia nawet zwykłych bazgrołów na kartce. Rysowanie z dzieckiem jest pierwszym etapem przygotowania do szkoły, dlatego jest ważne, by nie traktować go na odczepnego.
.Nie zmuszaj dziecka do rysowania, ale znajdź jakieś sposoby, by je do tego zmotywować. A jak już coś narysuje, to nie oceniaj jego rysunków, tylko doceń. Pokaż swojemu dziecku, że rysowanie jest fajne, że może być ciekawe, że poprzez rysunek może wyrażać siebie. Pomóż mu rozpalić w nim tą chęć rysunku.
Rodzicu, zamiast dziś dać swojemu dziecku telefon czy tablet do ręki, to usiądź z nim i wspólnie porysujcie. Zróbcie z tego niezłą zabawę. Będzie fajnie!
Co dobrego w ten sposób zrobisz dla niego? Będziesz budował z nim więź i dostarczysz do jego mózgu dobrotliwych bodźców, a nie tych „pustych” płynących z monitora. J.G.