GIMNASTYKA KOREKCYJNA
Kochani Rodzice , składamy serdeczne podziękowania :
za pomoc i zaangażowanie włożone w zdalne nauczanie ,
za serdeczność i życzliwość,
za wkład pracy i cierpliwość,
za poświęcony czas wytrzymałość, wsparcie i wyrozumiałość.
Dziękując za współpracę w zdalnej edukacji życzymy odpoczynku, udanych i bezpiecznych wakacji .
???
Gimnastyka Korekcyjna 16.06.2020
- Klęk podparty, wykonujemy ruch do tyłu, opierając pośladki o stopy, równocześnie chowamy głowę między ramiona. Powracamy do klęku podpartego. (+/- 10 ruchów)
- Małe żabki: skaczemy do przodu obunóż z głębokiego przysiadu (10 żabich skoków).
- Ćwiczenie dużych grup mięśniowych “Kto silniejszy”. Siadamy naprzeciwko dziecka: siad skrzyżny. Podajemy sobie ręce. Kolana dotykają - przeciągamy się raz w jedną, raz w drugą stronę.
- Mała miękka piłka lub woreczki z grochem lub balonik: podrzucamy i chwytamy, ale po każdym podrzucie robimy obrót: raz w lewo, raz w prawo
https://www.youtube.com/watch?v=Y2qzY9Y0ONQ
Życzę miłej zabawy
Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak
Ćwiczymy i dbamy o prawidłową postawę ………. 09.06.2020r.
Maszerujemy po pokoju w rytm ulubionej muzyki
- chód gąsienicy” - bez odrywania stóp od podłoża podkurczanie i prostowanie palców – przesuwanie się do przodu
- w siadzie prostym – dziecko na zmianę „drapie” jedną stopę palcami drugiej
- leżenie tyłem - uniesienie nóg w górę i zbliżenie stóp do siebie (bicie brawa stopami)
- zwijanie kocyka (ręcznika) palcami stóp bez odrywania pięt od podłoża
Życzę miłej zabawy
Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak
Ćwiczymy i dbamy o prawidłową postawę ………. 02.06.2020r.
Maszerujemy po pokoju w rytm muzyki https://youtu.be/lbB770dSoI0
unoszeniem sklepień stóp, napinaniem pośladków i
dociskaniem pleców do podłoża. / 1 min. /
2.Pozycja wyjściowa .- leżenie tyłem, stopy oparte o ścianę.
Ruch- Kurczenie palców i podciąganie pięt, tzw. ”gąsienica”.
/ 1 min. /
3. Pozycja wyjściowa.- leżenie tyłem, chwyt chusteczki palcami stopy.
Ruch- Uniesienie jej w górę /machanie/. / 2 x 10 /
4. Pozycja wyjściowa.- leżenie tyłem, nogi ugięte w kolanach.
Ruch- Wtaczanie piłki po ścianie. / 10 x /
5. Pozycja wyjściowa- leżenie przodem, czoło oparte na dłoniach, nogi ugięte w
stopami”. / 10 x /
6. Pozycja wyjściowa.- Stanie.
Ruch- chód z wysokim unoszeniem kolan i obciągnięciem
palców. / 2 min. /
Życzę miłej zabawy
Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak
Gimnastyka korekcyjna 26.05.2020
Ćwiczenia wykonujemy wspólnie z dzieckiem.
Gimnastyka to zabawa ,
a dla dziecka ważna sprawa.
Ręce w górę, w przód i w bok,
lekki przysiad , w górę skok.
Ćwiczenia w domu powinny być wykonywane nawet kilka razy dziennie - systematyczność jest bardzo ważna, ponieważ utrwala poprawne nawyki ruchowe. Rodzice powinni zachęcać dziecko do wspólnej zabawy np.:
- zwijanie stopami, na wyścigi, ułożonej na ziemi wstążki lub tasiemki - w tym celu dziecko powinno szybko podkurczać i prostować stopy,
- wspólnego sprzątania za pomocą stóp, czyli chwytania małych przedmiotów palcami stóp i wrzucania ich do wcześniej przygotowanych pudełek,
- marsz po ścianie – leżąc na plecach, opieramy stopy o ścianę, uda i łydki ustawiamy względem siebie pod kątem 90 stopni. Pogłębiając łuk stopy, przesuwamy stopy mięśniami palców,
- turlanie piłki po ścianie – pozycja jw.
Życzę miłej zabawy
Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak
Gimnastyka korekcyjna - DBAMY O PRAWIDŁOWĄ POSTAWĘ 19.05.2020
1.”Kukułka”- siadamy razem z dzieckiem w siadzie skrzyżnym („po turecku”), z rękami ułożonymi w “skrzydełka” czyli dłońmi uniesionymi na wysokość barków, zgiętymi łokciami i ściągniętymi łopatkami. Pod pupę podkładamy poduszkę lub złożony koc tak, żeby pośladki były na wysokości kolan. Pilnujemy, by plecy były cały czas proste. Na umówiony sygnał, zaczynamy udawać kukułki wychodzące z zegara. Mówiąc „kuku”, wysuwamy głowę do przodu a następnie maksymalnie ją cofamy. Ruch wykonujemy samą głową, tułów powinien zostać nieruchomy. Należy zwrócić uwagę, aby głowa pozostawała dłużej w pozycji cofniętej oraz by przez całe ćwiczenie była ustawiona prosto.
2.„Skradający się kotek” - ustawiamy się w pozycji klęku podpartego, ze zgiętymi łokciami. Palce rąk skierowane są do wewnątrz, klatka piersiowa oraz głowa trzymane są nisko nad podłogą. Na umówiony sygnał zaczynamy skradać się jak kotek: najpierw przenosimy ręce, a następnie przyciągamy jedną nogę do przodu a drugą – wyprostowaną zostawiamy z tyłu.
3. „Raki” - przyjmujemy pozycję „raka” – ustawiamy się w podporze tyłem, z palcami dłoni skierowanymi w stronę stóp, z ugiętymi nogami oraz z wysoko uniesionymi biodrami (najlepiej na wysokości kolan). W ten sposób poruszamy się zarówno w przód, jak i w tył. Możemy modyfikować tą zabawę organizując wyścig raków lub grając w „rakową piłkę nożną”. Należy zwrócić uwagę, by podczas zabawy biodra dziecka uniesione były na wysokość kolan a barki nie wysuwały się do przodu.
4. „Łapki”- kładziemy się na brzuchu z buzią zwróconą do siebie, w odległości około 0,5 metra (jeżeli leżenie w tej pozycji będzie powodowało ból kręgosłupa, to możemy podłożyć pod miednicę poduszkę, aby zmniejszyć nieco wygięcie w odcinku lędźwiowym). Wyciągamy przed siebie uniesione nad podłogę ramiona, dłonie dziecka zwrócone są do góry a nasze do dołu nad rękami dziecka. Dziecko stara się szybkim ruchem przenieść swoje ręce nad nasze i lekko nas klepnąć w ręce z góry. My w tym czasie próbujemy szybko cofnąć ręce, uniemożliwiając dziecku trafienie.
Życzę miłej zabawy
Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak
Gimnastyka korekcyjna -12.05.2020
- Klęk podparty, wykonujemy ruch do tyłu, opierając pośladki o stopy, równocześnie
chowamy głowę między ramiona. Powracamy do klęku podpartego. (+/- 10 ruchów)
- Małe żabki: skaczemy do przodu obunóż z głębokiego przysiadu (10 żabich skoków).
- Ćwiczenie dużych grup mięśniowych “Kto silniejszy”. Siadamy naprzeciwko dziecka: siad skrzyżny. Podajemy sobie ręce. Kolana dotykają - przeciągamy się raz w jedną, raz w drugą stronę.
- Mała miękka piłka lub woreczki z grochem lub balonik: podrzucamy i chwytamy, ale po każdym podrzucie robimy obrót: raz w lewo, raz w prawo
https://www.youtube.com/watch?v=Y2qzY9Y0ONQ
Życzę miłej zabawy
Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak
GIMNASTYKA KOREKCYJNA
Ćwiczymy i dbamy o prawidłową postawę ………. 05.05.2020r.
Maszerujemy po pokoju w rytm muzyki https://youtu.be/lbB770dSoI0
unoszeniem sklepień stóp, napinaniem pośladków i
dociskaniem pleców do podłoża. / 1 min. /
2.Pozycja wyjściowa .- leżenie tyłem, stopy oparte o ścianę.
Ruch- Kurczenie palców i podciąganie pięt, tzw. ”gąsienica”.
/ 1 min. /
3. Pozycja wyjściowa.- leżenie tyłem, chwyt chusteczki palcami stopy.
Ruch- Uniesienie jej w górę /machanie/. / 2 x 10 /
4. Pozycja wyjściowa.- leżenie tyłem, nogi ugięte w kolanach.
Ruch- Wtaczanie piłki po ścianie. / 10 x /
5. Pozycja wyjściowa- leżenie przodem, czoło oparte na dłoniach, nogi ugięte w
stopami”. / 10 x /
6. Pozycja wyjściowa.- Stanie.
Ruch- chód z wysokim unoszeniem kolan i obciągnięciem
palców. / 2 min. /
Życzę miłej zabawy
Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak
Gimnastyka korekcyjna 28.04.
ZESTAW KOREKCYJNYCH ĆWICZEŃ DOMOWYCH PRZECIW PŁASKOSTOPIU I STOPOM PŁASKO-KOŚLAWYM
1.Zwijanie gazety palcami stóp.
2. Rwanie gazety palcami stóp i wrzucanie podartych kawałków do pojemników.
3. Chód „gąsienicy”, na zewnętrznych krawędziach stóp i na piętach wokół gazety leżącej na podłodze.
4. Leżenie tyłem, toczenie piłki po ścianie stopami
5 . maszerowanie przy ulubionej piosence z zachowaniem prawidłowej postawy https://youtu.be/EQm0IYFnAIM
Życzę miłej zabawy
Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak
Gimnastyka korekcyjna 21.04.
- Klęk podparty, wykonujemy ruch do tyłu, opierając pośladki o stopy, równocześnie
chowamy głowę między ramiona. Powracamy do klęku podpartego. (+/- 10 ruchów)
- Małe żabki: skaczemy do przodu obunóż z głębokiego przysiadu (10 żabich skoków).
- Ćwiczenie dużych grup mięśniowych “Kto silniejszy”. Siadamy naprzeciwko dziecka: siad skrzyżny. Podajemy sobie ręce. Kolana dotykają - przeciągamy się raz w jedną, raz w drugą stronę.
- Mała miękka piłka lub woreczki z grochem lub balonik: podrzucamy i chwytamy, ale po każdym podrzucie robimy obrót: raz w lewo, raz w prawo
Ćwiczenie uspokajające
Maszerowanie przy ulubionej piosence.
Kochane dzieci i rodzice dalej się bawimy ………..14.04
Ćwiczenia wzmacniające mięśnie wysklepiające stopy
- Przetaczanie piłeczki tenisowej, „kolczatki” w przód i do siebie.
- Palcami jednej stopy umyć drugą nogę, albo palcami stopy narysować kreskę (od stopy aż do kolana)
- Chwyt chusteczki (szarfy, woreczka) palcami jednej stopy i podniesienie jej nad podłogę, albo: chwyt i podanie do ręki przeciwnej, albo chwyt i położenie np. na krzesełku.
Życzę miłej zabawy
Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak
Ćwiczenia z 31.03. 2020 powtarzamy 7.04.2020
6,7,8.04. 2020Zachęcam Rodziców do wspólnej zabawy na rozpoczęcie proponuję wesołą zabawę z pokazywaniem .
Gimnastyka to zabawa ,
a dla dziecka ważna sprawa.
Ręce w górę, w przód i w bok,
lekki przysiad , w górę skok.
Ćwiczenia w domu powinny być wykonywane nawet kilka razy dziennie - systematyczność jest bardzo ważna, ponieważ utrwala poprawne nawyki ruchowe. Rodzice powinni zachęcać dziecko do wspólnej zabawy np.:
- zwijanie stopami, na wyścigi, ułożonej na ziemi wstążki lub tasiemki - w tym celu dziecko powinno szybko podkurczać i prostować stopy,
- wspólnego sprzątania za pomocą stóp, czyli chwytania małych przedmiotów palcami stóp i wrzucania ich do wcześniej przygotowanych pudełek,
- marsz po ścianie – leżąc na plecach, opieramy stopy o ścianę, uda i łydki ustawiamy względem siebie pod kątem 90 stopni. Pogłębiając łuk stopy, przesuwamy stopy mięśniami palców,
- turlanie piłki po ścianie – pozycja jw.
Ćwiczenia wykonujemy wspólnie z dzieckiem.
Życzę miłej zabawy
Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak
RODZICE DZIECI KTÓRZY CHCĄ,
ABY ICH DZIECKO UCZESTNICZYŁO W ZAJĘCIACH GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ
PROSZENI SĄ O PRZEDŁOŻENIE ZAŚWIADCZENA LEKARSKIEGO Z ROZPOZNANIEM OD LEKARZA PIERWSZEGO KONTAKTU
Gimnastyka korekcyjna prowadzona jest przez p.Marię Kwarciak.
Celem gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej jest :
- Skorygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie jej, o ile jest to możliwe do stanu prawidłowego.
- Niedopuszczenie do powstania wad postawy, gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstaniu.
- Wdrażanie do samo egzekwowania nawyku prawidłowej postawy we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego.
- Opanowanie przez dziecko i jego środowisko opiekuńcze wiedzy i umiejętności dotyczących spraw jego zdrowia.
- Galeria nie zawiera żadnych obrazów.
Do zadań gimnastyki korekcyjnej należy :
- Poznawanie możliwości własnego organizmu,
- Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy.
- Wyposażenie dziecka w zasób wiedzy i umiejętności niezbędnych do podejmowania systematycznych oraz samodzielnych działań, których celem jest podnoszenie poziomu sprawności ruchowej i zwiększenie wydolności organizmu.
- Wytworzenie silnej i wytrzymałej stabilizacji mięśniowo-więzadłowej kręgosłupa, uaktywnienie układu ruchowego oraz krążeniowo-oddechowego.
- Stosowanie i przestrzeganie odpowiednich pozycji wyjściowych.
- Stosowanie zmienności tych postaw w staniu, klękach, leżeniu przodem i tyłem.
- Rozdzielność ćwiczeń o podobnym charakterze, oddziałujących na te same grupy mięśniowe.
- Uwzględnianie zmienności i charakteru pracy mięśni (ćwiczenia statyczne i dynamiczne).
- Przestrzeganie dokładności wykonywanych ćwiczeń.
- Wzmacnianie wiary we własne siły.
- Wyrabianie nawyku prawidłowej postawy w czasie stania, w chodzie, w biegu i siadzie.
- Unikanie ćwiczeń przeciążających stopę statycznie.
- Unikanie ćwiczeń obciążających stopę dynamicznie.
Przykładowe ćwiczenia korekcyjne dla prawidłowego rozwoju stóp
„Bicie brawa stopami”
Leżenie na plecach, ręce odsunięte w bok, dzieci unoszą ugięte nogi i rozchylają na boki kolana, stopy zwracają podeszwami do siebie i „biją brawa”
„Odkurzacze”
Dzieci naśladują robienie porządków. Odkurzaczem, czyli palcami stóp zbierają rzeczy leżące obok nich (mogą to być kapsle, kasztany, korale, woreczki, klocki, maskotki) każde do innego pojemnika. (M.K)
Literatura:
Gimnastyka przedszkolaka, S.Owczarek
Wychowanie fizyczne w przedszkolu, K.Wlaźnik