Kochani Rodzice, zapraszam do kontaktu

  za pośrednictwem e-maila

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Czekam na Wasze zdjęcia z zabaw/ćwiczeń, wysyłajcie je na emaila.

Będę je zamieszczać na stronie internetowej przedszkola pp7brzeg.pl.

Kochani Rodzice , składamy serdeczne podziękowania :

za pomoc i zaangażowanie włożone w zdalne nauczanie ,

za serdeczność i życzliwość,

za wkład pracy i cierpliwość,

za poświęcony czas wytrzymałość, wsparcie i wyrozumiałość.

Dziękując za współpracę w zdalnej edukacji życzymy odpoczynku, udanych i bezpiecznych wakacji .

???

ZABAWY Z RODZICAMI ……. 29 – 30.5.06.2020 r.

Masaż relaksacyjny

Idzie pani: stuk, stuk, stukpalce wskazujące obu rąk
Dziadek z laską: puk, puk, pukZgięty palec wskazujący
Skacze dziecko: hop, hop, hopobie dłonie
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiudmuchamy w szyję
Kropi deszczyk: puk, puk, pukopuszki palców
Deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlupdłonie ułożone w miseczki
A grad w szyby: łup, łup, łup – pięści
Świeci słonko – kreślimy dłonią koło
Wieje wietrzyk – dmuchamy w szyję
Czujesz dreszczyk?

Przechodzimy do ćwiczeń

  • Wzmacnianie mięśni i napięcia mięśniowego- kręcenie ramionami, rysowanie                           w powietrzu określonych, dużych figur geometrycznych ; koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt
  • Masaż dłoni- można wykorzystać do tego różnego rodzaju przedmioty, na przykład gumowe kule sensoryczne – z wypustkami w różnych kształtach, rękawice do kąpieli, z sizalu lub frotte. szczoteczki do mycia rąk , pędzle do malowania . Pocieranie, wykonywanie kółek, uciskanie powinno dotyczyć każdego palca, wierzchu i spodu dłoni. Można także masować ręce dłońmi, zmieniając ucisk i kierunek ruchu.
  • Rozbudzanie sensoryki- wykorzystujemy do tego produkty , które mamy w domu wystarczy wsuwać dłonie w kasze, ryż, mąkę (pszenną, krupczatkę, ziemniaczaną – każda różni się „w dotyku”), suszony groch i inne. Można sięgnąć po piasek i drobne kamyczki. Piasek może być suchy oraz mokry. Ćwiczenia mogą polegać nie tylko na czuciu, ale i poruszaniu dłońmi, palcami w takich pojemnikach oraz przekładaniu np. ziaren z jednego pojemnika do drugiego. Warto zwrócić uwagę, żeby przy przenoszeniu grochu, ciecierzycy lub nasion używać chwytu szczypcowego, czyli pomiędzy kciukiem i palcem wskazującym, a nie całej dłoni.
  • Ćwiczenia plastyczne– wykorzystujemy plastelinę – wałkować ją, robić z niej kulki zgniatać. Cięcie nożyczkami i rysowanie także pobudza mięśnia i zmusza do ćwiczeń rąk.
  • Malowanie rękamina całej powierzchni kartki wg pomysłów rodziców
  • Kolorowe odbitki- zagnij z dzieckiem kartkę na pół. Rozłóżcie je ponownie i na jednej połówce kartki zróbcie kilka kolorowych plam. Następnie złóżcie kartki, odciskając wzór na drugiej stronie. I co powstało? Możecie zgadywać

DZIĘKUJĘ ZA WSPANIAŁĄ WSPOŁPRACĘ PODCZAS ZDALNEGO NAUCZANIA, MIŁEJ ZABAWY I BEZPIECZNYCH WAKACJI???

                                                     Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak

Zabawy i ćwiczenia ruchowe od 22.06 do 25.06.2020

1.„Jak rusza się…” Jak poruszają się różne zwierzęta:kot, słoń, niedźwiedź, sikorka, pies, bocian, wąż itp.   -dziecko pokazuje - ty też – będzie zabawnie. Zabawa może mieć postać kalamburów: każde z was losuje kartkę z nazwą zwierzęcia i musi bez użycia słów pokazć, o jakie zwierzę chodzi.

2. Sznurek parzy, sznurek to ścieżka- Połóż na podłodze sznurek. Wymyślaj różne sposoby poruszania się z jego wykorzystaniem:

  • chodzenie po sznurku przodem, tyłem, bokiem,
  • przeskakiwanie przez sznurek przodem i tyłem,
  • przeskakiwanie nad sznurkiem bokiem obunóż lub z nogi na nogę.

3. Zabawy z piłkami

  • Trafianie piłką do pojemnika na pranie, do wiaderka po farbie itp. (rzucajcie prawą, lewą o obiema rękami. Można zliczać punkty.
  • Toczenie piłeczki pingpongowej oddechem Dziecko poruszając się na czworaka dmucha w piłeczkę, popychając ją w wyznaczonym kierunku. Celem może być np. wprowadzenie i zatrzymanie (oddechem!) piłeczki na kartce papieru.
  • Rzucajcie z dzieckiem do siebie piłkę, jednocześnie podając na głos kolor .
  • Podawanie sobie piłki nogami – minifutbol Dla bezpieczeństwa sprzętów domowych lepiej będzie, jeśli piłka nie będzie traciła kontaktu z podłożem.

4. Idziemy w tany- Przygotuj różny rodzaj muzyki – wolną, szybką, spokojną i bardzo dynamiczną, rockową, dance, klasyczną i jaką tylko zechcesz. Poproś dziecko, aby każdy fragment zilustrowało ruchem. Chwal taniec, ile masz sił!

5.Slalom na różne sposoby - Ustaw slalom, układając na podłodze w linii prostej np. papierowe lub plastikowe kubeczki albo butelki (mogą to być też zgniecione zapisane kartki papieru). Poproś dziecko, aby pokonywało slalomem przeszkody w różny sposób: na czworaka, na czworaka tyłem, na jednej nodze, tyłem na stojąco, idąc w kucki, skacząc jak zając itd. Starsze dziecko może spróbować pokonać slalom z zawiązanymi oczami.

6.   Odbijanie piłeczki rakietką- Daj je dziecku i naucz, jak odbijać rakietką mogą próbować odbijać piłeczkę raz jedną, raz drugą stroną rakietki.

Miłej zabawy???

Bawimy się z rodzicami ………………15.06-18.06.

Idzie Pani, wietrzyk wieje.

Idzie Pani: tup,tup,tup (dziecko zwrócone do nas plecami, naprzemiennie stukamy w plecy opuszkami palców wskazujących)

dziadek z laską: stuk, stuk, stuk (delikatnie stukamy zgiętym palcem)

skacze dziecko: hop, hop, hop (naśladujemy dłonią skoki, na przemian opierając je na przegubie i na palcach)(z wyczuciem klepiemy dwie odległe części ciała dziecka:stopy i głowę)

wieje wietrzyk:fiu,fiu,fiu (dmuchamy w jedno i drugie ucho dziecka)

kropi deszczyk:puk, puk, puk (delikatnie stukamy w plecy wszystkimi palcami)

pada deszczyk :  (stukamy opuszkami palców o plecy)

Czujesz dreszczyk?  (leciutko szczypiemy w kark)

Ćwiczenia rozwijające motorykę małą i stymulacja zmysłu dotyku.

ü Chwytanie oburącz-turlanie piłki do dziecka po podłodze, stoliku. Chwytanie balonika umieszczonego na sznurku.

ü Chwytanie przedmiotów całą dłoniąstwórzmy ciekawą bazę do manipulacji, składającą się z różnych pojemników (np.: plastikowe pojemniki po jogurtach, kubeczków jednorazowych, słoiczków) Dajmy dziecku szansę odczuć własną siłę podczas podnoszenia np. butelekz wodą.Nalać wodę do kubka i przelewać ją z mniejszego do większego

ü odkręcanie i zakręcanie słoików- (np. nakrętek od pasty), otwieranie i zamykanie pojemników oraz pudełek.

ü Ćwiczenie precyzji ruchów, przy udziale wzrokubardzo prostym ćwiczeniem jest rozciąganie plasteliny na kartce. Inną atrakcyjną zabawą będzie pozostawianie śladu palca na talerzykach wysypanych piaskiem lub solą bądź przenoszeniena łyżeczkach czy nabieranie na łyżkę różnych materiałów.

ü Łączenie elementówzachęcam do wykorzystania w tym ćwiczeniu małych stempli, np. gwiazdek. Zadaniem dziecka będzie połączenie elementów w pary, w trójki lub w czwórki linią prostą. Można zachęcić dziecko do łączenia punktów, tak by powstała sieć pająka.

ü Zabawy paluszkowepolegają na wyodrębnianiu poszczególnych palców, dotykaniu kciukiem do kciuka i tworzeniu koszyka ze splecionych dłoni.

ü Rozpoznawanie dotykiem podstawowych przedmiotówzabawa „Zaczarowany worek” wymaga kilku etapów wprowadzania, czyli zastosowania zasady stopniowania trudności.

Życzę miłej zabawy

                                                     Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak

Ćwiczymy sprawność motoryczną rączek…….08-09.06.2020

Masaż słoneczko

Maluję kółeczko,(rysujemy jednym palcem koło na plecach)

w środku z kropeczką,(w środku koła stawiamy kropeczkę)

promyki słoneczne, (rysujemy promienie jednocześnie obiema rękami, zaczynając od środka pleców)

zygzaki bajeczne, (rysujemy obiema rękami jednocześnie zygzaki na plecach)

a wszystko uklepię, (klepiemy po plecach delikatnie całymi dłońmi)

poszczypię,(delikatnie szczypiemy w kilku miejscach na plecach)

podrapię,(delikatnie drapiemy w kilku miejscach na plecach)

przebiegnę po pleckach,(przebiegamy po plecach wszystkimi palami obu rąk z dołu do góry)

aż dreszczyk cię złapie.(szczypiemy delikatnie w szyję )

  • modelowanie z plasteliny, ciastoliny, masy papierowej najpierw kuleczek, wałeczków; później form bardziej złożonych -zwierząt, postaci ludzkich, liter,
  • stemplowanie i kolorowanie,
  • wydzieranie z kolorowego papieru i naklejanie wydzieranki na papier,
  • rysowanie w liniach wzorów literopodobnych i szlaczków,
  • naśladowanie gry na pianinie, pisania na maszynie,
  • zgniatanie kartki papieru jedną ręką w małą kulkę
  • zabawy pacynką w teatrzyk,
  • nawlekanie koralików, przewlekanie sznurowadeł ,
  • rysowanie patykiem po ziemi,
  • faliste ruchy ramion -zabawa w przylot i odlot bocianów ,
  • zabawa w pociągi -ruch rąk naśladuje obroty kół,
  • zabawa w pranie, rozwieszanie bielizny i prasowanie ,
  • zabawa w gotowanie obiadu -naśladowanie wałkowania ciasta, mieszania gęstej zupy, kręcenia kranem, ubijania piany,,
  • chodzenie po narysowanej linii, chodzenie po krawężniku,
  • pokonywanie krótkich dystansów z zamkniętymi oczami,
  • dotykanie na przemian prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie,
  • zmiana kierunku biegu na sygnał, zgodnie z wcześniej wydanym poleceniem.

Życzę miłej zabawy

                                             Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak

 

Bawimy się dalej ……..02.06- 04.06.2020

Robienie pizzy.

Rodzic jest kucharzem/kucharką, a dziecko kawałkiem ciasta, które wyrabia. Rodzic dotyka dziecko (głaszcze, podszczypuje, ugniata) opowiadając o robieniu ciasta, które składa się z jajek, mąki, drożdży, wody, itd. Udaje, że kroi pomidory, kiełbasę, pieczarki, posypuje pizzę przyprawami i  tartym serem. Następnie wkłada pizzę do piekarnika, a potem zjada.

Usprawnianie układu dotykowego

  • dotykanie dłoni i przedramion materiałami o różnej fakturze, na początku dziecko ustala swoje preferencje,
  • wkładanie rąk i nóg do pojemnika wypełnionego piłeczkami, kasztanami, orzechami itp.
  • szukanie ukrytych, drobnych przedmiotów w koszu wypełnionym kaszą, grochem, fasolą itp.
  • stymulacja termiczna: stosowanie na przemian ciepłych i zimnych butelek wypełnionych wodą na dłonie, stopy,
  • smarowanie dłoni pianką do golenia,
  • kreślenie na plecach dziecka znaków, kształtów, cyfr, liter
  • wskazywanie miejsca dotyku bez pomocy wzroku
  • domina dotykowe – dobieranie w pary figur o tej samej fakturze bez kontroli wzroku
  • rozpoznawanie umieszczonych w woreczku drobnych przedmiotów codziennego użytku bez kontroli wzroku
  • robienie kul z papieru o różnej fakturze i rzucanie nimi do celu
  • rysowanie figur, liter na tackach wypełnionych piaskiem, kaszą, ryżem
  • podczas myciu głowy mocno ją pocieraj, a przy spłukiwaniu używaj ręcznego prysznicaüw kąpieli używaj różnych myjek i szczotekü
  • nazywaj podczas mycia poszczególne części ciałaüdo mycia zębów daj dziecku szczoteczkę elektryczną

Usprawnianie małej motoryki i grafomotoryki

  • gniecenie gąbki, piankowych piłeczek
  • ugniatanie papieru, masy papierowej, solnej, gliny, plasteliny
  • ugniatanie małych kuleczek z krepiny trzema palcami
  • nakładanie makaronu, korali na patyk, sznurek
  • wrzucanie monet do skarbonki
  • składanie i rozkładanie papieru
  • spacerowanie palcami po stole
  • wieszanie chusteczek na sznurku i przyczepianie ich klamerkami
  • zakręcanie i odkręcanie nakrętek od słoików i butelek

Życzę miłej zabawy

Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak

 

Bawimy się dalej ………..01.06- 2.06.2020

Masaż relaksacyjny deszczyk

Gąbka masuje (masujemy plecy ruchami okrężnymi całej dłoni)

wałek wałkuje (przesuwamy dłonie wzdłuż kręgosłupa)

Grzebień drapie (drapiemy plecy wszystkimi palcami z góry na dół)

Dreszczyk łapie (szczypiemy delikatnie w szyję).Powtarzamy kilkakrotnie

  • Swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru, flamastrami, kredkami świecowymi, pastelami,
  • nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, tasiemek, sznurowadeł przez różne rzeczy i otwory,
  • wieszanie ubranek dla lalek na sznurku i przyczepianie ich klamerkami do bielizny,
  • zamalowywanie dużych powierzchni farbami grubym pędzlem dziecko stoi (nie siedzi) przy stoliku odpowiedniej do jego wzrostu wysokości, zamalowywanie obrazków w książeczkach do malowania,
  • kalkowanie obrazków, obrysowywanie szablonów,
  • wykonywanie drobnych ruchów palcami: spacerowanie palcami po stole, zabawa, idzie kominiarz po drabinie, naśladowanie gry na pianinie, odtwarzanie rytmu padającego deszczu,
  • modelowanie z plasteliny, modeliny, masy papierowej najpierw kuleczek, wałeczków; później form bardziej złożonych -zwierząt, postaci ludzkich, liter
  • Różnicowanie napięcia mięśniowego–zabawy masami plastycznymi: modelina, glina, masa papierowa, plastelina, masa solna; papieroplastyka. Ćwiczenie polega na formowaniu wałków i toczeniu kulek. Można np. zwijać wałeczki w ślimaka, odtwarzać wałeczkiem narysowanego kształtu falującego, a także ciąć plastikowym nożykiem wałeczki na kawałki. Warto również zastosować terapię ręki z wykorzystaniem zwykłych dziurkaczy oraz z wzorami atrakcyjnymi dla dzieci

Życzę miłej zabawy

                                                     Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak

 

Bawimy się dalej wspólnie z rodzicami 27-28.05.

Masażyk

Drzewom we włosy dmucha wiatr,A deszczy kropi: kap, kap, kap.

Krople kapią równiuteńko,szepczą cicho:" mój maleńki,

śpij już śpij, śpij, już śpij, śpij.."Leci listek leci przez świat

gdzieś tam na ziemię ciach spadł.Leci drugi, leci trzeci

biegną zbierać listki dzieciNo a potem wszystkie liście

układają w piękne kiście.

Opis masażu( dziecko jest zwrócone do nas plecami, dmuchamy w jego włosy;

delikatnie opłukujemy jego plecy; głaszczemydziecko po włosach i

ramionach: wodzimy opuszkami po plecach dziecka; lekko naciskamy je w

jednym miejscu; wędrujemy opuszkami palców dwa razy; szybko, z

wyczuciem stukamy wszystkimi palcami; głaszczemy dziecko po plecach)

Zabawa z gazetami i woreczkami

  1. 1.Wciągamy i ćwiczymy oddech – gazetę rwiemy na małe kawałki. Będzie nam potrzebna słomka do picia. Przez słomkę wciągamy powietrze przy skrawku papieru i przenosimy w drugie miejsce. Możemy użyć w tym celu 2 pudełeczka i przenosimy papierowe kawałki z jednego do drugiego
  2. 2.Zabawa – kładziemy skrawek gazety na talerzyku lub na dłoni i siłą wydechu przez słomkę wprowadzamy go w ruch.
  3. 3.Samoloty – Składamy kartkę papieru w samolot zakończony szpicem i patrzymy, który doleci najdalej
  4. 4.Rzucanie – dziecko robi z papieru kule, wrzuca je do pudełka – otrzymuje brawa za trafienie do pudełka .
  5. 5.Rzucanie woreczkami, piłeczka do celu -na sygnał biorą woreczki, piłeczki i wrzucają do pojemnika .

W dalszym ciągu doskonalimy umiejętności dziecka jak: rozbieranie się, ubieranie, mycie, jedzenie, wspólne przygotowywanie posiłków, segregowanie ubrań, wieszanie ubrań, składanie, sprzątanie pokoju po skończonej zabawie.

Życzę miłej zabawy

                                                                 Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak

 

Ćwiczymy wspólnie z rodzicami ……. 25-26.05.2020

Każda rączka, każda rączka

Pięć paluszków ma, pięć paluszków ma.

Paluszki składamy, wszystkimi klaskamy,

Raz i dwa, raz i dwa. ( powtarzamy kilka razy )

Dziecko wykonuje ruchy obrotowe jedną, a następnie drugą dłonią. Pokazują jedną i drugą dłońz rozstawionymi palcami, zestawiają czubki palców obu rąk, stukają palcami o siebie.

  1. 1.„ZABAWY Z HULA HOP”- Rodzic trzyma obręcz (hula-hop) a dziecko przechodzi przez nią, potem rodzic robi to samo. Obręcz może być pokonywana gdy leży płasko na ziemi - dziecko może w nią wejść, wskoczyć, wczołgać się lub gdy jest trzymana przez rodzica w pozycji pionowej dziecko może ją pokonać na różnych wysokościach, przejść lubsię przez nią się przeczołgać.
  1. „TOR PRZESZKÓD”- Macie ochotę na domowy tor przeszkód? Nic prostszego! Zbudujcie dowolny układ z klocków. Zadania do wykonania musicie wymyślić sami. Ja proponuję: spacer po linii (równowaga ciała i koncentracja), skoki do kółek, slalom, skakanie na jednej nodze.
  2. SKAKANIE PO KAŁUŻACH” -Na podłodze układamy znane nam już obrazki z czterech części. Poprzesuwajcie je tak, aby znalazły się w odległości około 1 m od siebie. Zadaniem dziecka będzie skakać na nie obunóż. Aby zadanie było trudniejsze, to Ty-rodzic głośno wołasz, na który obrazek ma skoczyć dziecko. Dzięki temu nie tylko poćwiczy ono koordynację wzrokowo-ruchową, ale także uwagę słuchową.
  3. Zestaw zabaw rozwijających sprawność motoryczną rąk - należy zadbać o prawidłową pozycję dziecka przy pisaniu i rysowaniu - stopy na podłodze, plecy proste, łokcie leżą na biurku, prawidłowy chwyt pisaka.
  • swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru, flamastrami, kredkami świecowymi, pastelami
  • zamalowywanie dużych powierzchni farbami grubym pędzlem dziecko stoi (nie siedzi) przy stoliku odpowiedniej do jego wzrostu wysokości
  • zamalowywanie obrazków w książeczkach do malowania
  • kalkowanie obrazków
  • rysowanie po śladzie
  • cięcie po narysowanych liniach - prostych frędzelki, - falistych serwetki
  • wycinanie najpierw prostych, potem nieco bardziej skomplikowanych kształtów z papieru kolorowego

W dalszym ciągu doskonalimy umiejętności dziecka jak: rozbieranie się, ubieranie, mycie, jedzenie, wspólne przygotowywanie posiłków, segregowanie ubrań, wieszanie ubrań, składanie, sprzątanie pokoju po skończonej zabawie.

Życzę miłej zabawy

                                                     Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak

Bawimy się dalej wspólnie z rodzicami ………………20 - 21.05.2020

 1.Ćwiczenia poranne - włącz ulubione utwory dziecka i układaj z nim własną „choreografię” np. - na „lalala” podskakujemy, na „łubudu” robimy obrót i tak dalej. Pamiętaj jednak, że układ musi być prosty i najlepiej powiązany ze słowami („pada deszczyk, pada” – wykonujecie kręcące ruchy dłońmi wyciągniętymi w górze).

2.Nóżki start! - możecie wykorzystać to już przy sprzątaniu zabawek (przesuwamy zabawki nóżką) albo stworzyć własne zawody – prowizoryczną bramkę i woreczek, który musi się do niej dostać. Nie martw się, jeśli dziecko skieruje się zupełnie w inną stronę – chodzi przecież o to, aby wykonywało ćwiczenia.

3.Wrzucanie na odległość - do tej zabawy wystarczy zwykłe wiadro lub plastikowy pojemnik i coś, czym będziecie bezpiecznie rzucać do jego środka. Mogą być to piłeczki, baloniki czy maskotki. Aby zmotywować dziecko, warto je nagradzać po każdym udanym rzucie. Z czasem zwiększaj odległość kosza od dziecka – będzie musiało inaczej układać ciało, aby trafić do celu.

4. Zabawy w ogrodzie na działce- skakanie na trampolinie , jeżdżenie na rowerku biegowym ,wchodzenie na górkę, schodzenie z niej, chodzenie po krawężnikach .

5.Naśladowanie zwierząt- pokaż, jak kotek chodzi i jak się myje; pokaż jak skacze żaba, pokaż jak bocian chodzi po łące i łapie żaby.

6. Ćwiczenia orientacji całego ciała w przestrzeni- klepanie dłońmi o kolana, kręcenie się wokół własnej osi, odpychanie się plecami, przeciskanie się przez tunel utworzony z rąk i nóg rodziców.

Życzę miłej zabawy

                                                                 Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak

Bawimy się dalej wspólnie z rodzicami ………………18-19.05.2020

Masaż relaksacyjny „Ciasto”.

Ugniatam ciasto na placek (ugniatamyplecy,naśladując wyrabianie ciasta)

poszczypię (delikatnie szczypiemy plecy)

pogłaszczę (głaszczemy plecy)

ubiję (stukamy delikatnie pięściami w plecy)

rozpłaszczę (ugniatamy całymi dłońmi plecy)

podrapię, poskrobię (skrobiemy palcami na całych plecach)

truskawkami ozdobię (stukamy palcem wskazującym,naśladując wciskanie owoców w ciasto)

  • Lepienie, ugniatanie, wyklejanie z plasteliny, modeliny lub innych mas plastycznych, które możecie sami zrobić w domu. Przepis na kilka mas plastycznych np.ciastolinę domową i aksamitną masę plastyczną
  • Stemplowanie i dziurkowanie. Polecam gotowe stempelki, choć doskonale sprawdzą się takie zrobione samodzielnie np. z ziemniaka. Jest to naprawdę fantastyczna zabawa dla waszego dziecka .
  • Zgniatanie kulek ze zużytych gazet lub niepotrzebnych kartek papieru to doskonała i darmowa metoda ćwiczenia dziecięcych dłoni. Najpierw dziecko robi kulkę z gazety, a potem musi papier dokładnie wyprostować i tak kilka minut na zmianę.
  • Zawiązywanie sznureczków, zapinanie  guzików i suwaków. Samodzielność przede wszystkim, to doskonały czas na próby samodzielnego ubierania.
  • Rysowanie po ziemi długim patykiem, rysowanie kredą po chodnikach, 
  • Przesypywanie ziaren, kaszy makaronu lub innych. Zanurzanie dłoni w misce z kaszą, fasolą, grochem, i innymi ziarnami to rewelacyjna gimnastyka dla ręki.
  • Zabawa z klamerkami w rozwieszanie prania. Wystarczy rozwiesić dziecku kawałek sznurka, dać zestaw klamerek i gotowe.Wystarczy pozwolić zapinać klamerki na osłonce od kwiatka, w zadaniu tym chodzi o nacisk paluszków.

Muzyka relaksacyjna – proszę dodać

Życzę miłej zabawy

                                                                 Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak

 „Zabawy z mamą i tatą”…… 13 - 14.05.2020

Masaż relaksacyjny – Zwierzątka

Koń po łące galopuje (biegniemy palcami wzdłuż kręgosłupa)

szary zając podskakuje (przeskakujemy palcami wzdłuż kręgosłupa)

wąż pełznie do wody (rysujemy linię falistą wzdłuż kręgosłupa)

mrówki robią zawody (biegniemy palcami z dołu do góry po obu stronach pleców jednocześnie)

a papuga wrzeszczy, że ją przeszedł dreszczyk. (lekko szczypiemy szyję)masażyki i ćwiczenia powtarzamy kilkakrotnie

  • Malowanie, rysowanielub zwyczajne bazgranie - na początek coś,

co dzieci wręcz uwielbiają na samym początku to na dużych arkuszach

papieru. Przygotować miękkie kredki, ołówkowe, świecowe ołówki,

flamastry,  od tego warto zaczynać.  Polecam papier z rolki, sprawdza się

idealnie.

  • Malowanie rękami - kolejnym etapem rozwoju jest malowanie farbami i zamalowywanie dużych powierzchni przy użyciu pędzla. Ulubiona zabawa, choć nieco brudna.
  • Kolorowanie i zamalowywanie obrazków w książeczkach do malowania, na wydrukach z komputera lub odrysowanych szablonach. Zamalowanie gotowych wzorów, postaci, kształtów pozwala dziecku wyćwiczyć dłoń.
  • Obrysowywanie szablonów, rysowanie po śladzie, kalkowanie obrazków - zabawa w pisanie po śladzie, rysowanie szlaczków w książeczkach.
  • Cięcie nożyczkami -nauka wycinania, początki są trudne ale warto poświęcić czas na takie zajęcia z dzieckiem. W późniejszej kolejności cięcie po linii wycinanie konkretnych kształtów.
  • Nawlekanie koralików, makaronu, guzików czy przewlekanie sznurowadeł. Polecam zabawy z gotowymi szablonami lub takimi, które można zrobić samodzielnie przy użyciu sztywnej tektury, dziurkacza i sznurówek,
  • Zabawa z klamerkami - rozwieszanie prania. Wystarczy rozwiesić dziecku kawałek sznurka, dać zestaw klamerek i gotowe.  Wystarczy pozwolić zapinać klamerki na osłonce od kwiatka, w zadaniu tym chodzi o nacisk paluszków.
  • Samodzielne ubieranie się, próby zakładania skarpet to doskonałe ćwiczenie motoryczne u dzieci.

Życzę miłej zabawy

                                                       Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak

„Zabawy z mamą i tatą”…… 11- 12.05.2020

   Masaż relaksacyjny – KÓŁECZKO

Maluję kółeczko,(rysujemy jednym palcem koło na plecach)

w środku z kropeczką,(w środku koła stawiamy kropeczkę)

promyki słoneczne, (rysujemy promienie jednocześnie obiema rękami, zaczynając od środka pleców)

zygzaki bajeczne, (rysujemy obiema rękami jednocześnie zygzaki na plecach)

a wszystko uklepię, (klepiemy po plecach delikatnie całymi dłońmi)

poszczypię,(delikatnie szczypiemy w kilku miejscach na plecach)

podrapię,(delikatnie drapiemy w kilku miejscach na plecach)

przebiegnę po pleckach,(przebiegamy po plecach wszystkimi palami obu rąk z dołu do góry)

aż dreszczyk cię złapie.(szczypiemy delikatnie w szyję )

  • Malowanie dłońmi, stopami- farbę plakatową do malowania dłońmi            i palcami zmieszajcie z innymi materiałami, np. kaszą, piaskiem, ryżem itp. Stwórzcie też własną „farbę” z kisielu, galaretki czy pianki do golenia.
  • Skakanie na piłce- wspólne zabawy na dużej nadmuchiwanej piłce, na której synek / córka będzie mógł usiąść i skakać.
  • Tor przeszkód - stwórzcie wspólnie tor przeszkód, taki który będzie wymagał od syna/ córki pełzania, skakania, wspinania, turlania, celowania itp.
  • Huśtawki - bujajcie się razem na różnego rodzaju huśtawkach (podwieszanych, wahadłowych, wiszących oponach).
  • Turlanie - turlajcie się razem na kocyku.
  • Bieganie- przypomnij sobie zabawę w berka; ścigajcie się, rozegrajcie mecz piłki nożnej czy koszykówki.
  • Degustacja - zachęcaj syna/ córkę do próbowania nowych potraw,

https://www.youtube.com/watch?v=Y2qzY9Y0ONQ

Życzę miłej zabawy

                                                       Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak

BAWIMY SIĘ WSPÓLNIE Z RODZICAMI ………… 06.-07.05.2020

Masaż relaksacyjny deszczyk

Gąbka masuje (masujemy plecy ruchami okrężnymi całej dłoni)

wałek wałkuje (przesuwamy dłonie wzdłuż kręgosłupa)

Grzebień drapie (drapiemy plecy wszystkimi palcami z góry na dół)

Dreszczyk łapie (szczypiemy delikatnie w szyję).Powtarzamy kilkakrotnie

Przechodzimy do ćwiczeń

  • krążenia głowy;
  • siedzenie z podparciem i bez podparcia;
  • skłony w przód;
  • skręty tułowia: w prawo, w lewo;
    • równoważne – wchodzenie i schodzenie po schodach, stanie na jednej nodze;
    • podnoszenie przedmiotów, zwijanie palcami ręcznika palcami stóp;
    • bieg: swobodny; po wyznaczonej prostej ścieżce; po obwodzie koła, slalomem; na wprost jeden za drugim bez wyprzedzania, wężykiem z pokonywaniem i przekraczaniem przeszkód;
    • naśladowanie zwierząt (Pokaż, jak kotek chodzi i jak się myje; Pokaż jak skacze żaba, Pokaż jak bocian chodzi po łące i łapie żaby);

W dalszym ciągu doskonalimy umiejętności dziecka jak: rozbieranie się, ubieranie, mycie, jedzenie, wspólne przygotowywanie posiłków, segregowanie ubrań, wieszanie ubrań, składanie, sprzątanie pokoju po skończonej zabawie.

Życzę miłej zabawy

                                                    Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak

DALSZE ZABAWY Z RODZICAMI ……. 4 – 5.05.2020 r.

W dalszym ciągu doskonalimy umiejętności dziecka jak: rozbieranie się, ubieranie, mycie, jedzenie, wspólne przygotowywanie posiłków, segregowanie ubrań, wieszanie ubrań, składanie, sprzątanie pokoju po skończonej zabawie.

Masaż relaksacyjny

Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:

Śniła mu się pisaneczka, ta co cała jest w kropeczkach (uderzenia paluszkami- kropki)

Była też w paseczki (rysujemy paseczki)

i w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę)

Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)

I żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)

Cit, cit....wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi)

Przechodzimy do ćwiczeń

  • Wzmacnianie mięśni i napięcia mięśniowego - kręcenie ramionami, rysowanie w powietrzu określonych, dużych figur geometrycznych ; koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt
    • Masaż dłoni - można wykorzystać do tego różnego rodzaju przedmioty, na przykład gumowe kule sensoryczne – z wypustkami w różnych kształtach, rękawice do kąpieli, z sizalu lub frotte. szczoteczki do mycia rąk , pędzle do malowania . Pocieranie, wykonywanie kółek, uciskanie powinno dotyczyć każdego palca, wierzchu i spodu dłoni. Można także masować ręce dłońmi, zmieniając ucisk i kierunek ruchu.
    • Rozbudzanie sensoryki - wykorzystujemy do tego produkty , które mamy w domu wystarczy wsuwać dłonie w kasze, ryż, mąkę (pszenną, krupczatkę, ziemniaczaną – każda różni się „w dotyku”), suszony groch i inne. Można sięgnąć po piasek i drobne kamyczki. Piasek może być suchy oraz mokry. Ćwiczenia mogą polegać nie tylko na czuciu, ale i poruszaniu dłońmi, palcami w takich pojemnikach oraz przekładaniu np. ziaren z jednego pojemnika do drugiego. Warto zwrócić uwagę, żeby przy przenoszeniu grochu, ciecierzycy lub nasion używać chwytu szczypcowego, czyli pomiędzy kciukiem i palcem wskazującym, a nie całej dłoni.
    • Ćwiczenia plastyczne – wykorzystujemy plastelinę – wałkować ją, robić z niej kulki zgniatać. Cięcie nożyczkami i rysowanie także pobudza mięśnia i zmusza do ćwiczeń rąk.
    • Malowanie rękami na całej powierzchni kartki wg pomysłów rodziców
    • Kolorowe odbitki - zagnij z dzieckiem kartkę na pół. Rozłóżcie je ponownie i na jednej połówce kartki zróbcie kilka kolorowych plam. Następnie złóżcie kartki, odciskając wzór na drugiej stronie. I co powstało? Możecie zgadywać.

Życzę miłej zabawy

                                                     Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak

Ćwiczymy razem z rodzicami ………….29 - 30.04.

Słońce świeci – masażyk

Słońce świeci (masujemy górną partię pleców ruchami okrężnymi całej dłoni)

pada deszcz (klepiemy po plecach opuszkami palców)

i po plecach biegnie dreszcz (wędrujemy wszystkimi palcami przez całe plecy z dołu do góry)

A ja za nim bam, bam, bam (delikatnie przebiegamy po plecach piąstkami)

tu Cię mam ! (łaskoczemy boki pod żebrami)

Po masażu zaczynamy ćwiczenia :

  • skacz jak żabka
  • stań na jednej nodze jak bocian
  • czołgaj się jak ślimak
  • galopuj jak sarenka
  • turlaj się jak jeż
  • zakręć się jak pszczółka
  • kwacz jak kaczka
  • wij się jak wąż
  • kicaj jak zajączek
  • skradaj się jak lis
  • lataj jak motylek
  •  


Ćwiczenia powtarzamy , powtarzamy i doskonalimy czynności samoobsługowe

Życzę miłej zabawy

                                                                 Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak

Bawimy się dalej wspólnie z rodzicami …27- 28.04

ZABAWY ZIARNAMI

Rozłóżmy na podłodze i poobserwujmy. Dziecko będzie zachwycone i samo wymyśli zabawę Będzie przesypywało, segregowało, rozsypywało, zbierało. Przy tym doskonale będzie stymulowało zmysł dotyku i wzroku. Dziecko przygotuje dla Was obiad ziarenkowy / fasola duża , makaron itp..

  1. 1.Grzechotka – nasypcie swoje ziarna do puszki/pudełka i maszerujemy
  2. 2.Tor przeszkód – z dużej fasoli budujemy slalom/tor lub linie, przez które przeskakujemy
  3. 3.Segregacja – doskonale wpływa na wzrok i ćwiczenie małych paluszków – do 1 pudełeczka wsypujemy 2 rodzaje ziaren i zachęcamy dziecko aby oddzieliło mieszankę do 2 pustych pudełek. 3-latkowi i 4-latkowi proponuje utrudnienie – minimum 3 rodzaje ziarenek

Zabawa z gazetami

  1. 1.Wciągamy i ćwiczymy oddech – gazetę rwiemy na małe kawałki. Będzie nam potrzebna słomka do picia. Przez słomkę wciągamy powietrze przy skrawku papieru i przenosimy w drugie miejsce. Możemy użyć w tym celu 2 pudełeczka i przenosimy papierowe kawałki z jednego do drugiego
  2. 2.Zabawa nr 2 – kładziemy skrawek gazety na talerzyku lub na dłoni i siłą wydechu przez słomkę wprowadzamy go w ruch.
  3. 3.Samoloty –Składamy kartkę papieru w samolot zakończony szpicem i patrzymy, który doleci najdalej
  4. 4.Rzucanie – dziecko robi z papieru kule, wrzuca je do pudełka – otrzymuje brawa za trafienie do pudełka .

W dalszym ciągu doskonalimy umiejętności dziecka jak: rozbieranie się, ubieranie, mycie, jedzenie, wspólne przygotowywanie posiłków, segregowanie ubrań, wieszanie ubrań, składanie, sprzątanie pokoju po skończonej zabawie.....RELAX https://youtu.be/EQm0IYFnAIM

 

„Bawimy się dalej z mamą , tata , siostrą z bratem ……” 22-23.04.

ZABAWA PIZZA - dziecko leży na brzuchu

Najpierw sypiemy mąkę(przebieramy po jego plecach opuszkami palców obu dłoni)

zgarniamy ją( brzegami obu dłoni wykonujemy ruchy zagarniające)

lejemy oliwę(rysujemy palcem falistą linię, począwszy od karku aż do dolnej części pleców)

dodajemy szczyptę soli(lekko je szczypiemy)

no... może dwie, trzy.

Wyrabiamy ciasto( z wyczuciem ugniatamy boki dziecka)

wałkujemy(wodzimy dłońmi zwiniętymi w pięści po jego plecach w górę i w dół)

wygładzamy placek(gładzimy je)

i na wierzchu kładziemy:

pomidory,([delikatnie stukamy dłońmi zwiniętymi w miseczki)

krążki cebuli, (rysujemy koła)

oliwki,(naciskamy palcem w kilku miejscach)

...(dziecko samo wymyśla co dodajemy do pizzy)

posypujemy serem(szybko muskamy dziecko po plecach opuszkami palców obu dłoni)

(parmezanem, mozzarellą)

i... buch! do pieca.(Przykrywamy sobą dziecko i na chwilę pozostajemy w tej pozycji-dopóki dziecko ma na to ochotę)

Wyjmujemy i kroimy:(Kroimy plecy brzegiem dłoni)

dla mamusi, dla tatusia,

dla babci, dla brata

dla Matyldy... a teraz(dziecko wymyśla, dla kogo jeszcze będą kawałki pizzy)

polewamy keczupem, (kreślimy palcem na plecach linię z pętelkami)

i... zjadamy... mniam, mniam, mniam.      

(Gdy rodzice bawią się z dzieckiem, w tym momencie następuje zwykle cała gama połączonych z całowaniem dziecka, delikatnym naśladowaniem gryzienia)

1.Przekładanie butelki z ręki do ręki na różne sposoby; z przodu, z tyłu, nad głową, pod

kolanem stojąc w miejscu.( powtarzamy 3x)

2. ,,Znajdź swoją butelkę”- dziecko zostawia butelkę w dowolnym miejscu. Na

umówiony sygnał dzieckobiega , spaceruje, czołga się po pokoju a na hasło ,,Znajdź

swoją butelkę” – biegnie do niej.( w miarę swoich możliwości - powtarzamy 3x)

3.Butelkowy slalom” – dziecko w 1 rzędzie ustawia butelki jedna za drugą. Rodzic .

określaodległość oraz wyznacza miejsce startu i mety slalomu.( powtarzamy 3x)

4. Marsz i rytmiczne wybijanie rytmu dłonią o butelkę. ( rodzic podaje rytm w jakim dziecko  

     ma się poruszać )

5. Odłożenie butelek w wyznaczone miejsce.

Mama , tato - bawimy się dalej ……”20-21.04.

Przywitanie swojego ciała:

  • wita się łokieć.....),
  • kolano z czołem,
  • duży palec stopy z nosem,
  • ucho z kolanem,
  • stopy z dłońmi
  • stopa ze stopą,
  • stopy z podłogą

1. Kręcenie się na pośladkach w kółko (zmiana kierunku).

2. Czołganie się na brzuchu do przodu.

3. Ślizganie się na brzuchu do tyłu i przodu

4. Leżenie tyłem – odpychanie się stopami i „ślizganie” po całej sali.

5.Lepienie z plasteliny modeliny , masy solnej prostych kształtów: rogalików, węży,

kiełbasek, kulek, ( przepis na masê solna  1 szklanka mąki, 1 szklanka soli,  ok. 0,5

szklanki wody to wszystko razem wymieszać

6. Układanie na sylwetkę postaci ludzkiej plasteliny ze zwróceniem szczególnej uwagi na

poszczególne części ciała: głowę, tułów, ręce, nogi, uszy, oczy…

7.Malowanie jednym palcem i całą dłonią na dużej powierzchni papieru,

8.Relaks: Ćwiczenia oddechowe w pozycji leżącej, ręce wzdłuż tułowia powoli

podnosimy do góry i wdychamy powietrze – opuszczamy w dół – wydychamy

powietrze (powtórzyć 3 razy https://youtu.be/Y2qzY9Y0ONQ

Kochane dzieci i rodzice dalej się bawimy ………..14,15,16.04

PAJĄCZEK


Wspinał się pajączek po rynnie.  (kroczymy palcami po plecach dziecka od dołu ku górze)
Spadł wielki deszcz  ( przykładamy do nich obie dłonie)
i zmył pajączka.  (szybko przesuwamy dłonie w dół)
Zaświeciło słoneczko  (masujemy plecy okrężnym ruchem...)
Wysuszyło pajączka, rynnę i...  (...aż poczujemy ciepło
)powtarzamy kilka razy

  • chodzę głośno” – tupanie na boso – wyczuwanie swoich nóg i stóp,
  • „chodzę cicho” – chodzenie na palcach,
  • sięganie po przedmioty wskazane przez rodzica,
  • przekładanie przedmiotów z jednego pudełka do drugiego,
  • podnoszenie przedmiotów i kładzenie ich w wyznaczone miejsce,
  • toczenie, chwytanie, kopanie piłki,  
  • Turlanie się – dziecko próbuje się turlać samodzielnie, a następnie jest turlane przez drugą osobę.
  • przewlekanie sznurków, tasiemek przez różne rzeczy i otwory, pociąganie za sznurki
  • ściskanie miękkiej piłeczki lub gąbki,
  • wkładanie i wyjmowanie przedmiotów do pudełka z patrzeniem i bez patrzenia,
  • trzymanie w ręku łyżki i nabieranie na nią niewielkich przedmiotów np. grochu, fasoli, ryżu.

Życzę miłej zabawy

                                                                 Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak

 

Zachęcam rodziców do wspólnej zabawy

Ćwiczenia usprawniające motorykę i doskonalące sprawność manualną.

Terapia ruchowa , rewalidacja indywidualna

7,8,9.04.2020

Ćwiczenia rozpoczynamy masażykiem

Pisze Pani na maszynie

Pisze pani na maszynie (palcami uderzamy po plecach dziecka)
Stop, przecinek (pociągamy lekko po pleckach dziecka w lewa stronę )
Stop, przecinek (pociągamy lekko po pleckach dziecka w prawą stronę ),
Świeci słońce (masujemy całą dłonią po plecach),
Idą konie (lekko uderzamy pięściami po plecach).
Biegną słonie po betonie (bokiem dłoni uderzają po plecach),
Idą panie na szpileczkach (palcami wskazującymi uderzamy po plecach)
Pada, mały drobny deszczyk (opuszkami wszystkich paluszków lekko uderzmy po plecach).
Czujesz dreszczyk? (lekko chwytamy za szyję)

  1. Zabawy zręcznościowe, np. rzuty do celu lewą i prawą ręką, rzuty piłką do celu, rzucanie piłek do siebie i łapanie ich, rzuty dowolne i do celu z odległości dowolnej i określonej.
  2. Ćwiczenia ruchowe o charakterze relaksacyjnym i usprawniającym:

Ilustrowanie ruchami: lotu ptaka, otrzepywanie rąk z wody, nawijanie wełny na kłębuszek, gra na różnych instrumentach, zgniatanie papierów.

Ćwiczenia rozmachowe połączone z doskonaleniem technik plastycznych - malowanie farbami przy pomocy pędzla, palcami, malowanie kredkami, flamastrami, rysowanie na dużych arkuszach papieru .

 https://youtu.be/Y2qzY9Y0ONQ


                                 Życzę miłej zabawy

                                                                 Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak


Dzieci ćwiczą wspólnie z rodzicami 1,2.04

Poznanie własnego ciała:

  • Leżenie na plecach – „Przyklejamy się mocno do podłogi” 
  • Leżenie na brzuchu – „Przyklejamy się mocno do podłogi”
  • Ślizganie się w kółko na plecach
  • Ślizganie się w kółko na brzuchu 
  • Siedząc przemienne przyciąganie nóg zgiętych w kolanach (ręce oparte wzdłuż boków)
  • Siedząc – kręcenie się w kółko na pośladkach 
  • Czołganie się na brzuchu do przodu, z wyciąganiem i zginaniem na przemian rąk i nóg 
  • Czołganie się na plecach do przodu, z wyciąganiem i zginaniem na przemian rąk i nóg
  • W siadzie prostym – rozcieranie i poklepywanie kolan, ud, łokci itp.
  •  Marsz z wysokim unoszeniem kolan
  •  Biegamy w różnych kierunkach do - przodu , tyłu w bok , w prawo i lewo
  •  Leżenie na plecach i turlanie się w różne strony
  • Wyciszenie – zamykamy oczy i słuchamy muzyki relaksacyjnej np. śpiew ptaków , szum morza

W dalszym ciągu doskonalimy umiejętności dziecka jak: rozbieranie się, ubieranie, mycie, jedzenie, wspólne przygotowywanie posiłków, segregowanie ubrań, wieszanie ubrań, składanie, sprzątanie pokoju po skończonej zabawie.....i relaksujemy się https://youtu.be/EQm0IYFnAIM

                                                               Życzę miłej zabawy

                                                                 Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak

 

 

Zachęcam Rodziców do wspólnej zabawy na rozpoczęcie proponuję wesołą zabawę z pokazywaniem 30,31.03.2020

Pokaż (imię dziecka), gdzie masz oko
gdzie masz ucho a gdzie nos
gdzie masz rękę gdzie masz nogę
gdzie na głowie rośnie włos
daj mi rękę tupnij nogą
kiwnij głową tak i nie
klaśnij w ręce
hoop, do góry
razem zabawimy się !!
(gestami ilustrujemy kolejne fragmenty wiersza)

1.Dotykowe pudełko”- weź pudełko po butach lub poszewkę na poduszkę, umieść              

w środku różne przedmioty, po czym poproś dziecko, by

wkładając rękę do pudełka spróbowało zgadnąć, jakiego

przedmiotu dotyka.

 

2.Zabawa w kąpieli:zachęcaj dziecko do używania podczas kąpieli różnych rodzajów  

gąbek, mydeł i ręczników. Zaproponuj dziecku myjki o różnych

fakturach.

 

3.Wspólne gotowanie: stwarzaj dziecku jak najwięcej okazji do wspólnego gotowania,

mieszania, ugniatania różnego rodzaju ciast.

Degustacja:zachęcaj dziecko do próbowania nowych potraw, o różnych smakach

i konsystencji.

 

4. Malowanie dłońmi, stopami:farbę plakatową zmieszaj z innymi materiałami, np.

kaszą, piaskiemryżem itp. Stwórzcie też własną

„farbę” z kisielu,galaretki czy pianki do golenia.

                                                               Życzę miłej zabawy

                                                                 Terapeuta ruchowy – Maria Kwarciak

 

Zabawy w domu z rodzicami terapia ruchowa, rewalidacja indywidualna 25,26,27.03

  • Ćwiczenia motoryki małej, np. mazanie zmoczonym palcem w farbie po papierze, obrysowywanie dłoni i stóp, „malowanki- niespodzianki” pod nieobecność dziecka rysuje się coś świecą, dziecko pokrywa farbą kartkę, wycinanki, wyklejanki, wydzieranki, rysowanie wg. Szablonu, nawlekanie koralików, lepienie z plasteliny, modeliny, ciastoliny, oraz mas plastycznych wykonanych w domu. Zabawy z łyżkami, nakrętkami, butelkami
  • Propozycje zabaw ruchowych możliwych do wykonania w warunkach domowych z wykorzystaniem , np. starych gazet, rolek po papierze toaletowym, gąbek, piełeczek, taśmy malarskiej, skakanki itp.
  • masażyki z wykorzystaniem wierszyków np. „Płynęła sobie rzeczka…”,
  • przytulanie, gilgotanie, kołysanie,
  • pizza – na plecach dziecka „ugnieść ciasto, nakłuj je widelcem, posmaruj oliwą, posyp serem, upiecz, a na końcu schrup z zachwytem”,
  • winda- stojąc podnieś dziecko na ręce, przytul, a następnie delikatnie spuść na dół- dziecko zjeżdża po ciele rodzica,
  • raczkowanie – pochodźcie na czworakach, chwytajcie się za stopy, przepychajcie, przechodźcie pod lub nad sobą.

zabawy z kocykiem:

  • naleśnik – zwiń dziecko w kocyk, delikatnie turlaj je po podłodze;
  • kółka, zygzaki- poproś, by dziecko położyło się na kocyku. Chwyć za koc i ciągnij delikatnie po podłodze; wykonuj zygzaki, koła itp.;
  • hamak – chwyćcie koc za rogi i delikatnie bujajcie dziecko.

I ważne - POWTARZAMY, POWTARZAMY!!!!!

                                                                                                Terapeuta ruchowy Maria Kwarciak

        -------------------------------------------------

     Tarapia ruchowa prowadzona jest przez p.Marię Kwarciak. Podczas terapii ruchowej wykorzystywane są różnorodne metody: W.Sherborne, Knilla, Labana, Dobrego Startu, a szczególnie terapia Integracji Sensorycznej. Sprzęt do Integracji Sensorycznej jest współfinansowany przez Unię Europejską . Podczas zajęć SI dziecko pod okiem terapeuty, a często przy jego pomocy wykonuje różnorodne ćwiczenia angażujące całe ciało oraz układy zmysłów: równowagi i propriocepcji – czucia własnego ciała, dotyku, wzroku, słuchu, węchu, smaku. Zajęcia odbywają się w sali przeznaczonej do terapii ruchowej . Podczas terapii wykorzystywane są sprzęty i pomoce wspierające rozwój ruchowy dziecka oraz usprawniające jego funkcjonowanie w różnych sferach.

  M.Kwarciak