Szanowni Państwo,

 zgodnie z zapowiedzią na naszej stronie internetowej www.crl.org.pl zamieściliśmy kolejne darmowe materiały do domowej nauki dla dzieci i rodziców. W ramach 4 lekcji na rodziców i ich pociechy czeka 9 nowych zadań. Dodatkowo rozpoczęliśmy kolejny konkurs, w którym do wygrania są edukacyjne upominki dla dzieci. Ten konkurs podobnie jak poprzedni ma być dodatkową motywacją dla rodziców do nauki z dziećmi.

 Link do materiałów:

https://crl.org.pl/2020/03/12/dzieci-ucza-rodzicow-w-domu/

Link do konkursu na naszym profilu na Facebooku:

https://www.facebook.com/centrum.rozwoju.lokalnego/photos/a.679878125416249/3639970346073664/?type=3&theater

 Gorąco zapraszam do wspólnej nauki i udziału w konkursie. Proszę w miarę możliwości o udostępnienie wpisu konkursowego na profilach Państwa placówek.

 Życzę dużo zdrowia. 

Z poważaniem,

Dawid Wiejata

Koordynator ogólnopolskiej akcji edukacyjnej "Dzieci uczą rodziców"

    ---------------------------------------------------------------------------------------

UCZYMY SIE W DOMU

     Dzieci się uczą i młodzież się uczy. Rodzicu, i Ty poświęć trochę czasu na naukę, Wychowanie dzieci nie jest proste, ale mamy 10 wskazówek, które Ci pomogą. Centrum Rozwoju Lokalnego - organizator ogólnopolskiej akcji edukacyjnej "Dzieci uczą rodziców" kontynuując swoją misję wspierania edukacji najmłodszych, a także wsparcia rodziców w procesie wychowania swoich pociech, przygotowało kolejny materiał wideo z poradami. Film"Wychowanie dzieci – 10 porad psychologa" to materiał, który podejmuje 10 bardzo ważnych kwestii dotyczących wychowania dzieci.

W roli przewodnika psycholog mgr Beata Liwowska.

Link do filmu: https://youtu.be/HxbYRBAKs7U

Korzystając z okazji przypominamy, że na stronie internetowej Centrum Rozwoju Lokalnego do pobrania są darmowe materiały do nauki w domu. Nowe materiały będą się ukazywać w każdą środę i każdy piątek aż do czasu, gdy szkoły i przedszkola wznowią funkcjonowanie.

Link do materiałów: https://crl.org.pl/2020/03/12/dzieci-ucza-rodzicow-w-domu/

   ---------------------------------------------------------------------------------------

  

PODRÓŻ DO BAJKOWEJ KRAINY

POMOCE : nagranie ,, Kryształowa cisza ’’ (You Tube : Robert Haig Coxon – Gristal Silence) , kocyk.

PRZEBIEG ZAJĘCIA :

1.Witanie się w parach ( rodzic-dziecko) w rytm krótkiej piosenki

   ( na melodię ,,Panie Janie ’’)

Dzieci : ,,Witaj mamo ,witaj tato jak się masz ,jak się masz ,my ciebie    

kochamy na ciebie czekamy bądź wśród nas , bądź wśród nas .

Rodzice : ,,Witaj córko ,witaj synku jak się masz , jak się masz , my ciebie

kochamy na ciebie czekamy bądź wśród nas , bądź wśród nas .

2.Witanie się częściami ciała (ćwiczący stykają się rękami , kolanami , głowami

   brzuchami ,pośladkami itp.)

3.Wyruszenie do dziwnych bajkowych krain -dziecko siedzi na kocyku , a rodzic go ciągnie (następuje zmiana ).

4.Przybycie do ,,Krainy dziwnych kroków’’. Ćwiczący trzymają się za ręce

i spacerują ,,sztywnych ’’ nogach , na ,, gumowych’’ nogach , poruszają się

jak roboty , chodzą wspak , chodzą na ugiętych nogach .

5.Siad na kocykach i wyruszenie do następnej krainy (ćwiczący odpychają się       nogami i przesuwają się po podłodze na kocykach ).

6.Przybycie do ,,Krainy dziwnych niespodzianek’’.

1-sza niespodzianka to :

Dziecko stoi z wyprostowanymi rękami w bok , oczy ma zamknięte ,a rodzic

przy pomocy palców u rąk ,,spaceruje ’’ po całym ciele dziecka (następuje

zmiana ).

Rodzic mówi , że coś po nas chodzi , to ,,coś’’ zbliża się do głowy uszu , nóg , brzucha ’’.

2-ga niespodzianka to : ,, Dzieci zobaczycie jaka dziwna droga przed nami , musimy ją pokonać , żeby pójść dalej’’.

Rodzice wykonują klęk podparty , ustawiają się obok siebie , a dzieci czołgają

się po plecach rodziców .

   3-cia niespodzianka to :

Rodzic : ,,Na pewno wszyscy z was lubią prezenty’’. Rodzice kładą się

na podłodze ,zwijają się w kłębek , a dzieci ,, rozpakowują prezent ’’rozkładają

rodzicom ręce , nogi ( następnie zmiana ).

7.Wyruszenie na kocykach do następnej krainy- ,,Krainy miłości, zdrowia i  

   mądrości ’’.

Rodzice z dzieckiem siedzą na przeciw siebie (na kocykach) i mimiką twarzy

pokazują , że się lubią , kochają , głaszczą się po rękach , szyi ,głowie.

Ćwiczący kładą się na plecach ( na kocykach) przy muzyce ,,Kryształowa                   cisza”( na YouTube), wykonują ćwiczenia oddechowe (wdech nosem , wydech ustami).

Wąchają kwiat zdrowia miłości , żeby być zdrowym. Wąchają kwiat

Mądrości , żeby być mądrym.

8.Wyruszenie w dalszą drogę – rodzic ciągnie dziecko na kocyku.

9.Przybycie do ,,Zakręconej krainy’’.

   ,,W tej krainie wszyscy są zakręceni ’’.

Rodzic kręci kocem , na którym siedzi dziecko (następuje zmiana).Kocyki

odkładają na bok.

,, Wszyscy w tej krainie kręcą się ’’Rodzic asekuruje i kręci

dziecko ( następuje zmiana ).

Ćwiczący trzymają się za ręce i kręcą się .

10.Powrót z dziwnych krain na kocykach ( odłożenie kocyków ).

11.14.Pożegnanie się piosenką : ,,Zabawa skończona i chce nam się jeść idziemy do kuchni , baj , baj , baj , baj , cześć!’’.           
  

 

PRZEDSZKOLEN POMYSŁY

      Poniżej zabawy na ćwiczenie sprawności dłoni. Po co to dzieciom? Ćwiczy to mięśnie dłoni, utrwala prawidłowy chwyt, przygotowuje do nauki pisania. Zamieszczam także grafikę, która pokazuje, jak wygląda prawidłowy chwyt w kolejnych latach życia przedszkolaka.

Po co zabawy klamerkami i drobnymi przedmiotami (guziki, fasola)? Ćwiczą one mięśnie dłoni oraz prawidłowy chwyt pęsetowy.
Dodatkowo wszystko to doskonali także koordynację wzrokowo-ruchową i precyzję ruchu.


 --------------------------------------------------------------------------------------------

      WYKORZYSTANIE RUREK PO PAPIERZE TOALETOWYM

Zawsze mamy w domu rolki po papierze toaletowym. Najczęściej  wyrzucamy je  do śmietnika. Tymczasem mogą one posłużyć jako źródło kreatywnych prac plastycznych. Oto kilka  przykładów na ciekawe projekty wykonane  właśnie z rolek po papierze.

Gdy  brakuje nam już pomysłów na zorganizowanie dnia , warto postawić na jakąś twórczą, wspólną zabawę. W przeciwnym wypadku mamy znudzone dziecko i ogromny bałagan w domu. Pomysły, które dziś przedstawiam to świetny sposób, aby rozwijać kreatywność, zdolności manualne, zmysł artystyczny, wyobraźnię przedszkolaków. Można wykonać je wspólnie z dziećmi, które nie będą się przy takich kreatywnych zabawach nudzić. Oto kilka inspiracji na wykorzystanie rolki po papierze. J.G.

        --------------------------------------------------------------------------------------------

MAMO, TATO, A MOZE PORYSUJEMY?

Rysowanie z dzieckiem czy kolorowanie często kojarzy się dorosłym jako coś nieprzyjemnego, nudnego. Ale wcale tak nie musi być. Trzeba na różne sposoby zachęcać siebie i dziecko do WSPÓLNEGO RYSOWANIA.

W dzisiejszych czasach dzieci często nie są zachęcane przez rodziców do rysowania. W to miejsce wchodzi niestety inny rodzaj dumy… Dziś dumni rodzice chwalą się tym, jak ich dwu-trzy letnie dziecko sprawnie porusza paluszkiem po ekranie telefonu czy tabletu.

A potem w okresie szkolnym jest płacz i lament, bo dziecko nie lubi pisać, nie lubi rysować, nie potrafi się skupić, nie chce się uczyć, jest pobudzone, itp. .

Dziecko, ucząc się rysować, ćwiczy swój mózg. Rozwija go. Podczas rysowania uruchomionych jest w organizmie mnóstwo mechanizmów, które muszą ze sobą współpracować. Koordynacja ruchów ręki, oka, mięśni i mnóstwa innych części (niewidocznych dla nas), uruchamianych jest podczas trzymania tej kredki i próbowania stworzenia nawet zwykłych bazgrołów na kartce. Rysowanie z dzieckiem jest pierwszym etapem przygotowania do szkoły, dlatego jest ważne, by nie traktować go na odczepnego.

.Nie zmuszaj dziecka do rysowania, ale znajdź jakieś sposoby, by je do tego zmotywować. A jak już coś narysuje, to nie oceniaj jego rysunków, tylko doceń. Pokaż swojemu dziecku, że rysowanie jest fajne, że może być ciekawe, że poprzez rysunek może wyrażać siebie. Pomóż mu rozpalić w nim tą chęć rysunku.

Rodzicu, zamiast dziś dać swojemu dziecku telefon czy tablet do ręki, to usiądź z nim i wspólnie porysujcie. Zróbcie z tego niezłą zabawę. Będzie fajnie!

Co dobrego w ten sposób zrobisz dla niego? Będziesz budował z nim więź i dostarczysz do jego mózgu dobrotliwych bodźców, a nie tych „pustych” płynących z monitora.    J.G.