PROJEKT AKTYWNY KREATYWNY MALUCH
We wrześniu rozpoczęliśmy w naszym przedszkolu realizację programu „Aktywny Kreatywny Maluch”. Między innymi dzieci uczestniczą w zajęciach teatralnych.
Zabawy teatralne to ważny element pracy pedagogicznej przedszkola. Pozwalają one na połączenie wszystkich typów ekspresji dziecięcej: plastycznej, słownej, muzycznej i ruchowej. Teatr, będący z natury rzeczy syntezą sztuk, wykorzystuje wszystkie środki wyrazu artystycznego charakterystyczne dla różnych rodzajów twórczości.
Dziecko w wieku przedszkolnym wykazuję naturalną potrzebę wyrażania się w różnych formach ekspresji, na przykład: w śpiewie, mowie, geście, ruchu.
Zabawy w teatr wywierają duży wpływ na postawy moralne dzieci, kształtują osobowość, rozładowują nagromadzone emocje oraz wyostrzają wszystkie zmysły dziecka.
Wprowadzenie dzieci w świat sztuki poprzez zabawy teatralne przynosi im wiele korzyści, rozwija wyobraźnię, doskonali mowę, która staje się wyrazista i melodyjna, sprzyja umuzykalnieniu, rozwija płynność ruchów oraz zwiększa poczucie własnej wartości, jest również okazją do wspaniałej zabawy. Daje dzieciom wiele satysfakcji.
Udział dzieci w odtwarzaniu treści utworu skłania je do zapamiętywania, koncentrowania uwagi na określonej działalności, kulturze mówienia i zachowania się. Podczas zajęć z tej dziedziny przedszkolak może dowiedzieć się, jak powstaje sztuka teatralna i wzbogacić swój słownik o takie pojęcia jak np. reżyser, rekwizyty, dekoracja, kostiumy, ruch sceniczny, drama czy pantomima.
Dziecko w zabawach w teatr bardzo chętnie utożsamia się z przedstawionymi przez siebie postaciami, przeżywa i wczuwa się w sytuację bohatera, uczestniczy w jego przygodach, smutkach i radościach. (Joanna Dolla- Morawiak)
Wprowadzenie nauki języków obcych w przedszkolu jest niezbędnym i nieodłącznym elementem procesu kształcenia i wychowania małych dzieci. Dlatego też przedszkolaki mają możliwość uczestniczyć dodatkowo w zajęciach z zakresu języka angielskiego realizowanych w ramach projektu Aktywny Kreatywny Maluch przez Izabelę Gawlas. Cel główny projektu sprowadza się do rozwijania umiejętności językowych dzieci, poprzez uczestnictwo w zabawach słowno- ruchowych. A aktywne uczestnictwo w zajęciach pozytywnie wpływa na ogólny ich rozwój, pobudza je do myślenia, działania, ekspresji i samodzielności. Kształtuje umiejętność pracy w grupie, parze. Rozwija świadomość kulturową poprze otwartość na odmienność. Wzbogaca o dodatkowe doświadczenia, rozszerza zainteresowania. Małe dzieci ucząc się języka angielskiego początkowo osłuchują się z brzmieniem nowych słów, uczą się je rozumieć, a następnie komunikować za ich pomocą. Istotną rolę w procesie kształcenia odgrywa postawa nauczyciela, który poprzez chwalenie, zachęcanie i nagradzanie dzieci dodaje im pewności do podejmowania nowych działań.
Tematyka zajęć:
1. Przywitanie, pożegnanie: Hallo, Good Morning, Goodbay
2. Przedstawianie się: My name is…
3. Pozdrawianie: How are you?
4. Moja rodzina: My family.
5. Moje zabawki: My favourite toys..
6. Kolory: Colors
7. Liczebniki 1-10: Numbers 1-10
8. Części ciała: My body
9. Części garderoby: Clothes
10. Pożywienie: Food
11. Święta i tradycje: Christmas , Easter, Halloween,
12. Pory roku: Seasons
13. Pogoda: The weahter
14. Miejsca (park, ogród), Place
15. Czas wolny, wakacje: Holiday
16. Zwierzęta domowe: Animals on the farm
17. Zwierzęta dzikie: Animals on the Zoo (Izabela Gawlas).