TYTUŁ INNOWACJI: AKTOR , ŻOŁNIERZ ZAWODOWY OD 1 GRUDNIA 2016r
„Brzeski system doradztwa edukacyjno –zawodowego od przedszkola do gimnazjum wdrażany w Publicznym Przedszkolu nr 7 Integracyjnym w Brzegu”
Zawód: aktor
Poznanie różnych form teatralnych poprzez udział w spektaklach i widowiskach teatralnych
- Poznanie pracy aktora
- Obserwacja ruchu aktora na scenie
- Poznanie ludzi pracujących w teatrze i wykonywanej przez nich pracy
- Poszukiwanie odpowiedzi na nurtujące dziecko pytania
- Kształcenie umiejętności dokonywania oceny własnej oglądanych spektakli teatralnych dla dzieci
Działania podejmowane w przedszkolu po wycieczce
„ Nasz kącik teatralny” – stworzenie kącika teatralnego w sali, gromadzenie rekwizytów tj.: kukiełki, sylwety, lalki, kostiumy, czapki, opaski itp.
„Spektakle i widowiska teatralne” – pokaz multimedialny, oglądanie nagrań
przedstawiających różne formy teatralne tj. drama, teatr lalkowy, pantomima, teatr cieni, teatr żywego aktora; dyskusja na temat spostrzeżeń i wrażeń dzieci.
„Bajki i baśnie” – oglądanie przedstawienia zorganizowanego w przedszkolu przez teatr przyjezdny oraz rodziców.
„ Dobry czy zły” - ocena postępowanie głównych bohaterów, wyróżnia pozytywne i negatywne cechy zachowania postaci, rozpoznaje wątek humorystyczny i tragiczny w oglądanych spektaklach teatralnych
„W teatrze” – komponowanie gazetki tematycznej, porządkowanie ilustracji
i sylwet z rekwizytami teatralnymi.
„Co wiem o teatrze”- quiz teatralny- rozwiązywanie zagadek o teatrze, rozwijanie umiejętności kojarzenia, utrwalenie wiadomości.
„Nasze pacynki” – wykonanie pacynek z pomocą nauczyciela i rodziców, spontaniczne zabawy w teatr pacynek.
„Zwierzyniec” – przygotowanie elementów dekoracji i lalek do wybranego utworu literackiego; wykonuje fragmenty scenografii podczas zajęć plastyczno-technicznych oraz kukiełki przedstawiające postaci do wybranej inscenizacji.
„Występy małych aktorów” – przygotowanie i udział w inscenizacjach z okazji np. Jasełek, Dnia Babci i Dziadka, Dnia Mamy i Taty, Powitanie Wiosny oraz inscenizacji wybranej baśni
Zawód :Żołnierz zawodowy.
Określenie miejsca wycieczki - Brzeski Pułk Saperów.
Poznawanie czynności wykonywanych przez żołnierza ,miejsca i warunków pracy, sprzętu.
Działania podejmowane w przedszkolu po wycieczce:
-zaproszenie żołnierza do przedszkola z rewizytą,
-konkus plastyczny "Godło Polski" -dowolną techniką,
-"Rola wojska Polskiego w czasie pokoju"-pogadanka , zajęcie edukacyjne
- zorganizowanie uroczystych obchodów Święta Niepodległości w przedszkolu z udziałem rodziców,
- udział dzieci w konkursie "Brzeg moje miasto"
-udział dzieci w Dniach Otwartych Brzeskiego Pułku Saperów.
Certyfikat "CHROŃMY DZIECI"
Publiczne Przedszkole nr 7 Integracyjne w Brzegu uzyskało Certyfikat „Chronimy dzieci” Miło jest nam poinformować, że 31 października 2016 r. nasze przedszkole uzyskało certyfikat potwierdzający podejmowanie działań na rzecz bezpieczeństwa dzieci. Chronimy Dzieci to program profilaktyki przemocy wobec dzieci, którego autorem i koordynatorem jest Fundacja Dzieci Niczyje. Dzięki wsparciu Ministerstwa Edukacji Narodowej program jest realizowany w całej Polsce. Program adresowany jest do żłobków, przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów, placówek opiekuńczo-wychowawczych, organizacji pozarządowych i innych instytucji, działających na rzecz dzieci. Jest to pierwszy program w Polsce, promujący bezpieczne organizacje i odpowiadający na potrzeby profesjonalistów i rodziców dzieci, w zakresie wdrażania standardów bezpiecznej dla dzieci organizacji. Program realizowany jest poprzez wdrażanie standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem zapisanych w „Polityce ochrony dzieci” przyjętej w przedszkolu. Standardy przyjęte przez przedszkole, zapewniają jasne procedury interwencji w przypadkach podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone. Gwarantują również ochronę danych osobowych i wizerunku dziecka, bezpieczny dostęp najmłodszych do Internetu czy ochronę ich przed tzw. szkodliwymi treściami. Jednym z założeń programu jest też zapewnienie dzieciom pomocy i kontaktu z osobami nie tylko kompetentnymi, ale także – sprawdzonymi pod kątem niekaralności. Zwieńczeniem programu jest przyznanie certyfikatu „Chronimy Dzieci”. Jest on potwierdzeniem, że w naszej placówce spełnione są wszystkie standardy ochrony dziecka, a pracownicy wiedzą jak zapobiegać przemocy i jak zareagować, kiedy będzie miała miejsce.
Realizacja programu Chronimy Dzieci przez przedszkole oznacza, m.in. że:
1. Placówka ustanowiła i wprowadziła w życie „Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem i zapewnienia im bezpieczeństwa”.
2. Placówka monitoruje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci.
3. Placówka zapewnia swoim pracownikom edukację w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia. 4.Placówka oferuje rodzicom/opiekunom edukację w zakresie wychowania dzieci bez przemocy oraz ochrony ich przed przemocą i wykorzystywaniem.
5. Placówka oferuje dzieciom edukację w zakresie praw dziecka oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem.
6. Placówka monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi zasadami ochrony dzieci. Więcej informacji o programie można znaleźć na stronie: http://chronimydzieci.fdn.pl/ Elżbieta Michalska
EKOODKRYWCY
W roku szk. 2016/17 bierzemy udział w IV edycji Eko Odkrywców.
Celem projektu jest zainspirowanie dzieci do podjęcia działań, które mogą̨ przyczynić się do zrównoważonego rozwoju przy użyciu innowacyjnych form i metod pracy oraz dostępnych technologii.Projekt powinien angażować i aktywizować dzieci do eksperymentowania, odkrywania, doświadczania i poznawania różnych zjawisk przyrodniczych.
1. Wrzesień / październik - zabawy badawcze z lupą (obserwacja liści, kory), zabawy plastyczne z wykorzystaniem kasztanów i liści, robienie zdjęć(liści i kasztanów) zabawy matematyczne, manipulowanie, segregowane itp., wycieczka do parku z przyrodnikiem, obserwacja liści i drzew, zbieranie i przekazanie kasztanów pracownikom nadleśnictwa (karma dla dzików.
2. Październik - posadzenie ziarenka - kasztana do ziemi.
2. Listopad - grabienie i sprzątanie liści, nawiązanie współpracy z Urzędem Miasta-wydz. Ochrony Środowiska.
3. Grudzień, styczeń, luty - wieszanie karmników, dokarmianie ptaków, samodzielne, przygotowywanie pokarmu dla ptaków, zimowa wycieczka do parku.
4. Marzec/kwiecień - obserwacja pąków na drzewach, zdjęcia, wycieczka do parku, , wykonanie wspólnie z rodzicami budek lęgowych i zawieszenie na kasztanowcach na terenie ogrodu przedszkolnego, obserwacja pąków liści, obserwacja ziarenka (wykopanie z ziemi, obserwacja wypuszczonego kłącza, ponowne włożenie do ziemi)
5. Maj- obserwacja liści i kwiatów, wykonanie zdjęć i zielników.
6. Czerwiec - wycieczka do Skansenu w Bierkowicach - lekcję - ptak w kulturze ludowej.(M.Palus)
MATEMATYCZNY ŚWIAT PRZEDSZKOLAKA
W bieżącym roku szkolnym 2016/17 dla zwiększenia efektów edukacji matematycznej i wzbogacenia metod realizacji pkt 13 podstawy programowej realizowane są w naszej placówce założenia innowacji pedagogicznej ,, Matematyczny świat przedszkolaka”.
Autorkami innowacji są nauczycielki : Danuta Włodarczyk, Izabella Gawlas, Magdalena Piskorska i Marzena Duszeńko.
Innowacja zakłada stosowanie nowych metod nauczania i form pracy opartych na metodzie prof. Edyty Gruszczyk- Kolczyńskiej. Metoda ta ma na celu wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci w zakresie matematyki i przygotowanie ich do rozwiązywania zadań w okresie szkolnym. Została stworzona na podstawie wieloletniej pracy z dziećmi. Służy ona rozwojowi zdolności matematycznych i stanowi pomoc w pierwszych trudnościach przejawianych w tym zakresie. Dzięki tej metodzie zajęcia z matematyki są dla dziecka doskonałą zabawą. Dzieci w trakcie zajęć, zabaw i w pozostałych formach spędzania czasu gromadzą doświadczenia w zakresie:
- orientacji przestrzennej,
- rytmów,
- zdolności porównywania, porządkowania oraz przyporządkowania,
- kształtowania umiejętności liczenia,
- kształtowania pojęcia liczby i rozwoju operacyjnego rozumowania,
- mierzenia długości i płynów,
- ważenia
- klasyfikacji,
- konstruowania gier przez dzieci i dla dzieci,
- zapisywania działań matematycznych.
Jest ona skierowana do wszystkich dzieci w wieku przedszkolnym. Program jest połączeniem nauczania pojęć matematycznych z różnymi formami aktywności poznawczej dzieci. A nauczanie odbywa się poprzez doświadczenia, które angażują umysł i emocje.
Aby rozwijać w dziecku ten rodzaj inteligencji, warto stawiać przed nim zadania wymagające liczenia w pamięci, rozwiązywania problemów lub szacowania. Rozwijając ten typ inteligencji już we wczesnym dzieciństwie, mamy większe szanse, że nasze dziecko z łatwością i w prawidłowy sposób będzie się posługiwało pojęciami czasu, miejsca, liczby. Danuta Włodarczyk
ZABAWY I DOŚWIADCZENIA Z EKOLOGIA I PRZYRODĄ - 2012 r.
Strona 2 z 3